Left 4 Dead

Ett spel som kommer att få spelare att tappa hakan. Ett spel som ingen har sett tidigare. Ett kanonspel och en oändlig zombieslakt. Jag välkomnar dig till Left 4 Dead.

Ett spel som inte kan förknippas med så många andra spel. Ett spel som inte liknar något annat är Left 4 dead. När jag startade spelet för första gången var jag inte spänd eller nervös på något sätt. Det enda jag hade hört var att hundratals Zombies skulle jaga en tills man förlorade, men jag struntade i alla rykten om hur det skulle vara. Jag var tvungen att prova innan jag kunde bedöma spelet. Väl när spelet startar och jag får plocka på mig till synes bra vapen och lite liv och ammo. När jag sedan är tvungen att gå in i lägenheten märker jag att vår grupp är mer än ensamma.

Det kusligaste med spelet är att alla zombies har förmågan att springa, och inte långsamt utan fort. Eftersom det gick bra för mig på Easy så kom det väldigt många "Hordes" eller grupper av zombies och det är just det systemet som spelet är uppbyggt på. Spelets system anpassar sig om hur det går för spelarna och på Easy kan den lugna miljön snabbt försvinna av att det på så sätt går så bra. Det som gör spelet mindre läskigt är att man alltid har en kompis i spelet, antingen Online eller datan.

De flesta som jämför spelet med andra zombie spel har fel eftersom det inte liknar något spel tidigare. På Left 4 Dead ska man helt enkelt överleva massor av zombiehordar och skjuta sig fram samtidigt som man måste dela upp de begränsade tillgångarna med sina kompisar så jag kan säga att spelet inte har så många likheter med andra spel.

När man spelar på Easy och har en machinegun i sina händer så känns det inte så värst jobbigt den första tiden man spelar. När jag sedan märker att vanliga zombies inte är det enda som kan ställa till problem för en i spelet ändrar jag mig. Det finns faktiskt olika typer av minibossar eller "Special Infected" i spelet som alla har olika förmågor att jävlas. Det är en likhet med Half-Life 2 där Fast och Poison Zombie var ett snäpp svårare än vanliga zombies.

De olika typerna som förekommer i spelet är:

Boomer: Brukar höras på deras gurglande ljud och är väldigt tjocka. Har förmågan att explodera och ta skada på er samtidigt som de kan ge ifrån sig ett medel som kallar till sig vanliga zombies.

Smoker: Tycker att de kan vara ganska jobbiga och är för det mesta svåra att märka, även fast de ger ifrån sig ljud som liknar kväljningar. De har långa tungor som de fångar in dig och dina kompisar med och när de dör kommer det ut en gas som får er att hosta.

Hunter: Dessa Zombies är ganska jobbiga eftersom de faktiskt inte ger ifrån sig så mycket ljud och är ganska svåra att märka. De kan hoppa långa distanser och det enda ljud som kommer ut från deras mun är när de inleder sin attack.

Tank: Dessa Zombies är ett snäpp farligare än de som står ovan eftersom de är mycket starkare, högt liv och större kraft i slagen. Det kommer ca 1-2 på varje bana eller inte alls, men du kan höra dem på deras högljudda ljud och att skärmen skakar.

Witch: Den minsta och allra farligaste av alla fiender i hela spelet. Hon hörs på sitt gråtande ljud, men kommer du tillräckligt nära eller skadar henne reser hon sig från sin position och går till attack. Hennes hastighet är hög och en attack från henne kan göra så att du ramlar på de lättare nivåerna.

Minibossarna och de infekterade är en väldigt bra blandning eftersom det både kan bli en utmaning eller helt enkelt en söndagsutflykt. När det gäller nivåerna så finns det fyra stycken Easy, Medium, Advanced och Expert som gäller för mellan Nybörjare och Proffs. Det finns fyra kapitel med fyra delar sammanlagt där den sista på varje kapitel alltid går ut på att bli räddad och att överleva stora massor av zombies, både normala och minibossar. Zombies i Left 4 Dead dras till ljud och du kan smyga på dem bakifrån om du så måste. Efter varje avklarad del i varje kapitel så får du samla på dig vapen och ammunition i ett så kallat Safe House. Det står alltid zombies utanför dörren så var beredd.

Zombies kan inte öppna dörrar eftersom tankeförmågan är väck, men de kan slå igenom dem och det är faktiskt smart att stänga dörrar efter sig. Under spelets gång har du tillgång till nya vapen, men det finns faktiskt bara 5 st eldvapen. Det finns även Molotov Cocktail som bräner upp fienderna och Pipe Bomb som ger ifrån sig ett pipande ljud och är väldigt effektivt när många zombies förekommer. Det finns även andra vapen som t ex Gasbehållare och bensinförvarare, men de måste du skjuta på innan de är effektiva.

Miljöerna varierar, men vid varje kapitel är det något nytt. Det börjar med en stad och slutar med en gård. Du kan röra dig ganska fritt och inte bara vara inom ett begränsat område. Du kan T ex gå upp i skogen och headshota några zombies om du känner för det. Under spelets gång kan du få också använda hissar och liknande saker för att komma vidare, de låter ju såklart och du får vara beredd på att fightas när du gör det. Det finns även larmade bilar som vid berörande börjar tjuta och kallar till sig hela staden...nästan.

Många skulle säkert säga att spelet låter svårt på grund av hur mycket zombies det finns. Det är inte så svårt eftersom med ett skott från en Automat Shotgun kan skjuta ihjäl ca 5 zombies på en gång. Det är faktiskt ganska lätt och ett helt klart köp. Det lät säkert ganska läskigt när ni läste om spelet innan det kom ut på marknaden och det kan vara både läskigt och roligt på en gång. Det varierar, men kan inte jämföras med spel som Doom, Dead space och Silent hill.

Kan göra en snabb genomgång av de olika betygsystemen.

Grafik: Spelet är på data så man ställer in grafiken beroende på vad din dator är kapabel till. Grafiken är bra till och med på de sämre datorerna och systemkraven är inte så krävande som på Crysis. Det kan bli lite hackigt om du ställer in hög grafik och samtidigt möter en stor hord av zombies. Annars så är grafiken bra och det enda som måste justeras är detaljerna tycker jag.

Ljud: Det är faktiskt bra och är en stor del av spelet eftersom man måste lyssna hela tiden. Man pratar med sina kompisar och måste lyssna efter zombies hela tiden. Det enda problemet med ljudet för min del är att man hör ljud från zombies när man inte ens är nära dem. Det är ingen stor grej kanske, men kan störa visa personer inklusive mig.

Spelbarhet: Den är faktiskt också väldigt bra och innehållet är väldigt variernade från en första början. Det är en väldigt god ide och en helt ny också. Spelbarheten höjs också av att detta spel är en helt ny i sin genre och många spelare tycker säkert det känns bra att få spela det. Jag tycker att idén är bra och det går att spela spelet.

Hållbarheten: Den är förvisso god, men det känns ganska långtråkigt ibland. Spelet känns oftast enformigt och det blir tillslut tråkigt att möta samma gamla zombies hela tiden. Det blir tillslut ingen utmaning längre eller så blir det för svårt eftersom det skiljer mycket mellan medel och Advanced. Jag tycker helt enkelt att spelet känns enformigt efter ett tag och jag hoppas jag inte är ensam om det.

Grafik: 9
Ljud: 8
Spelbarhet: 9