Tomb Raider: Underworld

Skrivet av: Fanraig   2008-12-09

Så snyggt, så kul, men ack så många buggar....

Tomb Raider: Underworld är verkligen en titel jag sett fram emot länge. Och då menar jag länge. Jag är vansinnigt förtjust i de två föregående konsollversionerna, även om jag avskyr alla tidigare PC-versioner utöver den absolut första. Och demon på XBOX live gjorde mig ännu mer sugen på att få tag i spelet. Men nu när kampanjen väl är slutförd så är åsikterna tvetydiga. Det är så snyggt, så bra och välgjort att jag vill förlåta alla problem, men de är alltför många.

Kampanjen är precis som Legend i kortaste laget, men inte kortare än att den får godkänt. Den är dessutom varierande i spel och miljöer precis som ett Tomb Raider-spel förväntas vara. Men redan på första banan stöter jag på den första och mest långlivade bug:en i spelet, att man fastnar ofta i miljöer. Och i ett flertal fall har det varit extremt svårt att komma loss, det har lett till ett fåtal dödsfall p.g.a. att jag dessutom inte kunde attackera under tiden jag satt fast, och det har även lett till ett par gånger då jag stängde av spelet och började om på föregående checkpoint. Vilket osökt leder mig in på nästa bug, nämligen spara-funktionen. På ett par längre banor fungerade inte checkpoint-sparningarna (trots ljudet som indikeras att spelet sparas), och resulterade i att jag fick börja om från banans början om jag stängde av konsollen och skulle fortsätta senare. När jag började närma mig spelets slut stöter jag på nästa otroligt jobbiga bug: Lara blir osynlig och förblir så, just när en lång klättersektion skall inledas. Och inte blir hon synlig igen av att jag startar om spel eller konsoll, så jag fick spela hela sektionen i blindo, och hoppas på att kameran följde med som den skulle när jag hoppade omkring med min osynliga Lara.

Utöver detta så är min subjektiva åsikt att menysystemet är otroligt korkat och borde bytas ut i titelskärmen.

Sammanfattningsvis så blir omdömet ändå godkänt. Det är ett riktigt bra TR-spel, inget snack om saken, och med mitt gnällande över buggar vill jag inte skrämma bort några TR-fans. Men för de som inte spelat Tomb Raider-serien tidigare skulle jag rekommendera Legend framför Underworld, p.g.a att det är inte färdigt för att släppas, det borde fått en senarelagd release på kanske ett halvår för att faktiskt färdigställas.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.3/10
1