Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Space

Dead Space är ett skräckspel som utspelar sig i rymdskeppet USG Ishimura flera hundra år in i framtiden.
Jordens resurser är slut och för att ha en chans att överleva har mänskligheten börjat utvinna resurser ur andra planeter med hjälp av stora rymdskepp.
USG Ishimura är ett av dessa skepp och för tillfället håller besättningen på med att slita planeten Aegis 7 i bitar.
Då beger sig planetens urinvånare ut på en protestmarsch för att stoppa detta vansinne, och de är inte rädda för att använda våld för att få sina åsikter framförda.
Kommunikationen med skeppet bryts och ingen hör något mer från besättningen.

Man spelar som Isaac Clark, en ingenjör som tillsammans med några kollegor ska reparera vad dom tror är ett tekniskt fel.
Det de hittar är mycket värre, en aggressiv och otroligt ful utomjordingsras har infekterat skeppet och förvandlat besättningen till slemmiga monster som gärna äter dig till middag.
Du måste nu ta reda på vad som har hänt, döda aliens och försöka hitta en sätt att fly från den här mardrömmen.

Jag köpte det här spelet för att jag ville bli riktigt rädd. Jag är så extremt avtrubbad av alla skräckfilmer som jag har sett så nästan ingenting skrämmer mig längre.
Men så tänkte jag att jag skulle testa med ett läskigt spel istället eftersom att spel inte är lika förutsägbara som filmer, i filmer fattar man direkt vilka som kommer att dö och när monstret kommer att hoppa fram, men i spel vet man inte vad som kommer att hända när fienden anfaller, kommer du att överleva eller dö, detta skapar en ovisshet som gör spel läskigare. Sen tänkte jag att det här konceptet säkert utnyttjas till max i skräckspel.
Jag såg en artikel om Dead Space här i gamereactor och bestämde mig för att köpa det när det kom ut.

Spelet kom, jag köpte det och satte på det, drog på med hög volym och började spela.
Fy fan vad rädd jag blev! Den där panikkänslan fanns inte att hitta, men däremot fanns en annan sorts skräck, ljudet. Allt ifrån snabba, höga ljud som får en att hoppa upp i taket till äckliga stön i bakgrunden som gör att man vet att det ligger ett monster och lurar någonstans i mörkret, men man vet inte vart.
När monstret väl hoppar fram är det inte alls lika läskigt längre, man vet vart den är och kan enkelt skjuta ner den.

En annan läskig skräckfaktor som jag tycker det är synd att den inte förekommer oftare i spelet är det totala mörkret där bara ljuset från ficklampan är det enda som syns.

På bana tre gjorde jag ett misstag som förstörde hela skräckupplevelsen, jag gick in i ett rum som låter så otroligt mycket att man får ont i örona, sågar som gnisslar, maskiner som skriker och dunkar, brandlarm som tjuter.
Jag blev rädd att jag skulle väcka mina föräldrar så jag sänkte ljudet ganska mycket och höjde det aldrig igen efter jag lämnat rummet.
Nu såhär när jag har klarat ut spelet
upptäckte jag att det aldrig blev lika läskigt igen.

Men jag fick uppleva en annan sida av spelet, att det är riktigt underhållande.
Vad kan det bero på?
För det första så är det ett väldigt annorlunda och interesant skjutsystem, man måste kapa av olika delar av kroppen för att döda fienderna, träffar du fel kan fienden dela sig i flera mindre monster, eller så kan de mutera till starkare versioner.
För det andra så kan man uppgradera vapen man har, men för att göra det krävs det pengar, och för att få pengar måste man sälja överflödig ammo och medicin som fienderna tappar när de dör, men för att lätt kunna döda fiender måste man ha uppgraderade vapen. Där har vi ett helt kretslopp som blir en naturlig och kul del utav spelet.
Och för det tredje så har Dead Space en helt urläcker grafik och ännu läckrare ljussättning.
Dessutom så gillar jag att man kan dö på så många olika brutala sätt. Min favorit är att bli uppäten av sista bossen.
Bossen drar upp Isaac i luften med sin tentakel, biter tag i hans armar och drar tills de lossnar, sedan låter den Isaac hänga i luften en stund medans han skriker av ren smärta, sen tar den ett nytt tag runt Isaacs midja och börjar dra igen medans Isaac fortfarande skriker inuti bossens mun, SPLAT säger det och Isaac är död, det som är kvar av honom slängs ohyfsat iväg.
Det här är den enda dödsorsak som Isaac skriker, och jag kan faktiskt föreställa mig hur jävla ont det måste göra och vilken hopplöshet han måste känna och det väcker känslor hos mig.
Jag gillar filmer och spel som väcker känslor och sympati.

Det jag stör mig mest på i Dead Space är att man får köra samma banor flera gånger, t.ex på andra banan så ska man hämta kaptenens loggbok på sjukhusavdelningen.
På femte banan ska man tillbaka hit för att blanda ihop ett gift. Den enda skillnaden är att man har lagt in andra monster och låst upp några fler rum. Räkna med att få köra tre olika banor två gånger.
En annan sak som jag tycker är synd är att spelet inte har något speciellt högt återspelningsvärde, kör det en gång och du vet ungefär vart alla monster hoppar fram, du kan storyn och du vet vad man ska göra hela tiden.
Men som kompensation så är spelet ganska långt, det tog mig elva timmar att klara ut det på easy första omgången.
Förutom detta finns det väl inget annat att klaga på.

Dead Space är för dig som vill bli skrämd och underhållen på samma gång, uppleva ett annorlunda stridssystem och bra story, vara lite sadistisk och se mängder av blod och sist men inte minst vill uppleva en skitbra grafik och ljussättning.
Och för guds skull..... sänk inte ljudet.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10