Beyond Good & Evil

Fotografering när det är som roligast.

Ibland är en kamera till större hjälp än en stor uppsättning vapen. Det får den käcke tjejen Jade erfara när hon blir inblandad i en utbredd konspiration mellan planeten Hillys invånare och rasen DomZ, vilka kontinuerligt attackerar Hilly. Jade går, springer, och smyger sig fram genom baser och grottor och letar efter ledtrådar, löser pussel och tar foton på djur och annat i sin jakt på sanningen. Ibland får hon även slåss mot faunan och vakter om hon blir upptäckt. Då är det tur att hon har med sig sin stav också, som hon kan dela ut ett gäng spö med. Det första uppdrag Jade får som fotograf när vi träffar henne är att katalogisera Hillys hela fauna. För varje foto av en ny art hon tar, får hon pengar som hon kan använda att köpa mat som ger energi, reparationskit eller andra nyttiga saker för.

Man styr Jade i tredjepersonsvy med ett enkelt kontrollsystem. De flesta handlingar sköts med en knapp på handkontrollen; allt från att slåss till att prata med folk, trycka på knappar och plocka upp saker. Hoppa och klättra sköts automatiskt när man går fram till en kant och man kan som tur är aldrig falla ner i avgrunden eftersom Jade automatiskt håller sig på rätt spår. Ofta har man även med sig en medhjälpare, som man måste samarbeta med för att ta sig vidare genom att få dem att utföra vissa handlingar vid rätt tidpunkter. I början får man t.ex. sällskap av sin "Farbror" Pey´J som är en gris. Även kameran fungerar som den ska för det mesta även om den i sällsynta fall kan hamna bakom väggar.
Ubi Soft har lyckats väl med att utforma en värld som känns relativt levande. Invånarna, som består av allsköns olika arter, vandrar omkring och lever sitt eget liv och går att kommunicera med. Tyvärr är världen lite väl liten och består till största delen av vatten och några få öar, vilket får illusionen av en levande planet att stundtals försvinna och ibland känns det som om man tar sig igenom spelet lite väl snabbt på grund av det också. Dessutom så förstör de frekventa laddningsbilderna lite av inlevelsen även om de är relativt korta. En fyra gånger så stor värld med många fler platser att besöka, fler uppdrag att utföra, fler människor att mingla med och inga laddningstider hade känts mycket mer trovärdig.

Även om större delen av spelet går ut på att smyga runt i olika miljöer och forcera kraftfält av olika slag i tredjepersonsvy så finns det så finns det ett par småspel man kan spela samt att man ofta även får ta sig runt med sin båt på allsköns ställen och köra några båtrace.

Det visuella i spelet är mycket välgjort med snygga modeller, animeringar och effekter. Trist nog är många av miljöerna ganska enformigt färglagda och lite tråkiga att titta på, fast å andra sidan kanske grottor och fabriker inte är så färgglada i verkligheten heller. En annan lite irriterande sak är att spelet är gjort i bredbildsformat och bara tar upp tre femtedelar av skärmen. Dett blir speciellt jobbigt när man vill titta sig omkring och när man letar efter djur att fotografera. Även ljudet är mycket bra, med roliga dialoger mellan Jade och hennes följeslagare och övriga invånare på Hilly. Musiken är även den välgjord med ett några trevliga låtar i framförallt baren och i båtracen.

Om man vill ha ett trevligt och spännande äventyr så är Beyond Good & Evil ett bra val. Det innehåller det mesta man kan önska sig av ett äventyr; spännande handling, bra kontroll, variation och ett gäng småkluriga pussel. Nackdelarna är som sagt att det går lite för snabbt att ta sig igenom och det saknar i stort sett omspelningsvärde. Ofta känns också spelet lite för lätt och det är inte ofta som man måste försöka sig på ett område mer än en gång innan man klarar av det. Pusslen är heller inte alltför avancerade och man kan få ganska mycket hjälp av sin medhjälpare om man frågar denne. Speltiden ligger på runt 12 timmar beroende på hur noggrant man vill spela och om man vill hitta allt.

Grafik: 8
Ljud: 8
Spelbarhet: 8