The Elder Scrolls IV: Oblivion

Trots att jag inte är någon rollspelsfantast är det svårt att blunda för briljansen i Bethesdas briljanta The Elder Scrolls IV: Oblivion. För efter över 150 timmars speltid, vilket väldigt mycket för mig, är det inget snack om saken att fullpoängaren måste fram. När man spelar andra spel i en timme och sedan tröttnar kan man utan vidare problem sitta i tre eller fyra eller till och med fem timmar i rad med att utforska Cyrodiil. Man kan spendera flera timmar i rad med att bara utforska grottor och fästningar och försöka hitta värdefulla vapen och rustningar. När man sedan ger sig på alla uppdragen, klarade nyligen hela Fighters Guild questen, är även det svårt beroendeframkallande.

Det finns så mycket att hylla och omnämna att jag knappt kan komma på allt. Grafiken är fin och miljön är slående vacker, friheten är total och ibland kan man få svår ångest då det finns så mycket som man vill göra och utforska att man inte kan välja. Därför blir alltid mina besök i Cyrodiil en timme längre än planerat, då jag alltid tänker "bara detta uppdraget också sedan är det slut" eller "gå bara in i grottan och stäng sedan spelet" och där jag sedan fortsätter ohälsosamt mycket längre.

Vidare är uppdragen varierade och många. Huvuduppdraget är kanske inte överdrivet kul, men slutstriderna och slutet är storslagna och gör mödan väl värd. Att gå med i någon av "guildarna" rekommenderas varmt. Då blir ens liv lite mer styrt och det kan vara skönt med lite styrd frihet som omväxling till all "fri" frihet. Detaljrikedomen är slående, det finns tusen och åter tusen olika saker att både samla och använda sig av. Själv samlar jag på pilbågar och pilar. Av alla raser det går att spela med har jag bara testat två, Imperial och Wood Elf om jag inte minns fel. Och det ger naturligtvis möjligheter till att börja om från början och få en olik Oblivionupplevelse.

Så vad finns det att förbättra i all denna briljans? Grafiken är på sina håll något ojämn och bilduppdateringen kunde ha varit bättre. Buggar är också lätta att stötta på. Den stämningsfulla musiken kunde ha varit mer varierad. Men dessa små parenteser spelar i slutändan ingen som helst roll, då Oblivion är och förblir världens bästa rollspel, något som jag kallt lovar efter att i princip bara ha spelat Oblivion och inga andra rollspel. Och om det mot förmodan finns något bättre är det bara till att lyfta på hatten.

Grafik 9 Spelbarhet 10 Ljud 9 Hållbarhet 10 Totalt 10

Medlemsrecensioner109
Samlat betyg: 9.4/10