Bioshock

Skrivet av: Marfy   2008-05-29

En man som hade den perfekta visionen om en stad som inte var lika patetisk som den vi lever. En stad där man inte censurerades utan fick göra det man vill, en stad där inte en påhittad osynlig man bland molnen hade något att säga. Det är en stad jag vill besöka, och den staden finns. Den heter Rapture.

Det finns inte många spel vars miljö och atmosfär har spelat så stor roll för mig som BioShock. Ärligt talat, så har inget spel gjort det. Rapture lyckas fånga in mig på ett helt omänskligt sätt. Jag är verkligen fullständigt indragen i spelet när jag spelar tackvare grafisk briljans.

Det börjar med att man kraschar ned i oceanen. Mitt framför undervattenstaden Rapture, byggd och skapad av geniet Andrew Ryan. Så fort man kliver in så ser man en stor banderoll "No Gods or Kings, Only Man." Jag blir lite tårögd. Det är så episkt. Jag är tvärsäker redan då direkt efter att dörrarna stängs automatiskt att det här kommer att bli något alldeles extra.

Varenda sak är till minsta detalj mästerligt utförd. Skyltar, barer, maskiner, rum, karaktärer och vattnet. Ja, precis allt. Det finns inte en enda sak som är dålig med grafiken. Vattnet är utan tvekan det snyggaste som någonsin beskådats i ett spel. Det märks tydligt att 2K hade ett team speciellt för att designa och programmera vattnet i spelet. Fienderna känns nya, fantasifulla och ocensurerade. Precis som Andrew Ryan lovar mig att Rapture kommer vara när han hälsar på mig.

Grafiken är ingenting jämfört med ljudet och soundtracket som presenteras. Absolut ingenting. Ljudeffekter och dialoger utav högsta kvalité och bland de bästa, om inte bästa, jag någonsin hört i ett spel. Det är på grund av ljudet som känslan i BioShock stärks enormt och får det att kännas extremt psykiskt och stört precis som det ska vara. I ett uppdrag i Cohen's Masterpiece så börjas orkestermusik spelas och han börjar sjunga, helt underbart. Jag ler av glädje, så stark och djup är musiken ut genom hela spelet och så enormt välanpassad att spelet sätter helt nya standards för ljud inom spel.

Nu kommer vi till vad som gör BioShock unikt och står ut ur mängden av shooters. Spelet har ju kallats shootern 2.0 och visst är det så. Det är inte en vanlig shooter där du springer runt och skjuter folk med vapen hela tiden, nej inte ens nära. Du måste kombinera dina förmågor som du köper tillsammans med vapen - överanvändning av ena kan resultera i svår framgångsprocess. Det är liksom allt annat, mixat genialiskt.

ADAM är lite av den dominanta valutan för muterade personer i Rapture. Visst finns det pengar, men det är inte vad alla i slutändan vill ha. ADAM tillåter en att köpa nya förmågor och bli ännu starkare och genetiskt modifierad och på så sätt bli gudalik. Vad sägs som att skjuta eld från fingrarna? Kasta elshocker? Flyta saker med händerna som är flera meter bort? Ja, allt det blir möjligt med lite ADAM.

Hur får man den där ADAM då undrar du? Det skall jag tag och berätta. Den samlas av så kallade "Little Sisters." De är småbarn rent fysiskt som går och hugger in sprutor i döda människor och suger ut den ur dem och sprutar in i sig själva, men använder den inte för makt. För att komma åt ADAM måste man alltså förhandla med Little Sisters.

Det må verka vara lätt att stjäla ADAM från småbarn, men i Rapture är det inte så. De skyddas av deras motsvarighet till elitpolis, Big Daddies. Megafeta robotmonster med harpuner och enorma skruvar som penetrerar dig tokfort och lämnar dig stendöd. Dessa jättar springar hundra gånger snabbare än dig och kan ibland skjuta och slår rejält mycket hårdare än dig. Vill du snacka med en Little Sister får du allt döda hennes pappa först. När du väl gjort det presenteras du med ett moralbeslut, dödar du dem och tar deras ADAM fullständigt och blir starkare, eller skonar du dem och blir svagare?

Det är sådana val och en sådan blandning som gör BioShock episkt rakt igenom. Det tar liksom allt steget längre och ger ett djup som inget annat spel har erbjudit någonsin. Hållbarheten må ligga runt 15 timmar beroende på hur du spelar och vad du gör, men kan mycket väl gå uppåt 25 timmar om du tar dig tiden att verkligen uppleva staden för vad den är. Du kommer att vilja spela för utmärkta achievements plus att se två olika slut beroende på om du skonar eller dödar barnen.

Antagonisten Andrew Ryan är också förövrigt den tuffaste skurken jag någonsin sett i ett spel. Han öser ut sig störtsköna kommentarer och man ser verkligen hur hans vision föll när man går in i staden och man tycker lite synd om honom. Så grym är han.

Har du inte spelat BioShock är det minst sagt tid att du gör det. Det var utan tvekans 2007s mest intressanta spel och erbjöd något som aldrig erbjudits förut. Spelet är ett mästerverk rakt igenom.

Medlemsrecensioner88
Samlat betyg: 9.2/10