Grand Theft Auto IV

Skrivet av: G-Force   2008-05-20

Att folk sänker ribban för spelindustrin är inte annat än idiotiskt. Inledningsvis hyllade jag GTA IV. Realismen var enorm, och att se regnet forsa ner för gatorna gjorde att man knappt ville spela uppdragen. Bara ut att promenera liksom. Men vi kommer inte bort från problemet att spelet är litet, och förhållandevis innehållsfattigt. Och i slutändan är det precis det som fäller GTA IV från att bli det övermänskliga spelet det borde blivit. Spelet är en "tia", men en mycket svag sådan. Folk bör kanske klaga lite mer, så att Rockstar gör lite ändringar inför nästa spel i serien.

IV's story imponerar vid en första anblick. Niko har onekligen en intressant bakgrund. Senare blir han dock rätt ensidig, då han gör uppdrag för diverse crimebossar - mestadels för att tjäna pengar. Visserligen också för att söka hämnd på en gammal fiende, men pengarna känns som huvudmotivationen. I San Andreas och ett antal andra GTA har uppdragen haft en större mening. Inte här. Och tyvärr är de ofta väldigt trista. IV gör sig bäst under stora eldstrider, men tyvärr involverar de flesta uppdrag inte detta element. Nej, många är allt för korta och simpla. Att man till exempel skall klättra upp på ett hustak och snipra ner en kille genom hans vardagsrumsfönster när han kollar på TV är roligt så länge det varar, alltså ungefär två minuter.

Uppdragen är alltså uppfinningsrika då och då, men korta, tråkiga, och enkla. Över hälften av dem klaras på första försöket, och inte ett endaste kräver mer än tre försök. Spelkontrollen är otroligt bra. Ett minus för att Niko blir handlingsförlamad när man tar cover dock, samtidigt som en fiende smyger upp på en. Då kan man omöjligtvis försvara sig av nån idiotisk anledning, och vips så ligger man på bårhuset. En annan usel sak är Nikos oförmåga att ta fast i kanter av olika slag. Nästan alla husfasaders trappor ligger två meter ovanför marken. Hur skall man nå dem? Jo, hoppa upp på en container, och sedan till trappan. Tyvärr måste man ofta göra minst tio hopp, tack vare att Niko aldrig tar tag i trappkanten. Vad händer om man vill fly från polisen på det sättet? Inte svårta att lista ut. Men totalt sett, det rör sig om en stor förbättring i spelbarhet. Det skall dock nämnas att förbättringen av kontrollen inte är någon big deal, för den var knappast dålig i San Andreas. Ni vet väl vad de säger, "Det finns inget dåligt kontrollupplägg, bara dåliga spelare".

Fysiken i spelet är vansinnigt bra, och Euphoria gör sitt jobb. Euphoria är alltså fysiken som ligger bakom karaktärers realistiska beteende vid smällar, fall osv. Man kanske inte tänker på det, men att bli påkörd av en sakta rullande bil är imponerande, just för att Niko lyckas dämpa smällen och fortfarande hålla sig på benen. Detta gäller även fotgängare. Tyvärr är A.I:n en besvikelse. Man kan ge en kille på käften mitt i en av de få parkerna i spelet, utan att folk på parkbänkar reagerar - trots att han springer runt och skriker som en fjolla. Det är riktigt dåligt. Annars är folk rätt vettiga i skallen dock.

Som jag nämnde tidigare är spelvärlden för liten, och innehållet även för fattigt. Visst är Liberty City av perfekt storlek, men en till stad hade inte suttit fel. Och varför ingen landsbyggd? Dessutom kan man inte gå in i tillräckligt många byggnader, och när man spelat 70h och klarat nästan allt känns spelet lite tomt. Det är inte särskilt kul att röja runt utan anledning. Två funktioner jag saknar från San Andreas är möjligheten att svara på fotgängares kommentarer, samt att man inte längre kan hänga med sina gängkompisar. Visserligen är inte Niko med i ett gäng, men jag saknar det ändå. Och just det, humorn var mycket bättre i San Andreas. Fotgängarnas kommentarer, sättet folk rörde på sig - allt.

När vi ändå talar om fattigt innehåll, varför är urvalet av kläder sämre än på en bensinmack? Plaggen är få, och inte särskilt snygga. "Spela roll" kanske ni säger, men detaljer är viktiga. Då är jag åtminstone glad att man kan plocka upp skräp från gatan och kasta på folk. Multiplayern är bra, och har många lägen. Tyvärr verkar man inte kunna bjuda in sina kompisar i matcher. Man verkar bara kunna köra 'Free Mode'. Jag kan ha fel, men jag har försökt komma förbi detta.

Totalt sett, ett skitbra spel, men ändå ett steg tillbaka på många sätt. Jag kan inte understryka tillräckligt hur viktig storleken på spelvärlden är i ett sånt här spel. Är du av annan åsikt snackar du skit, eller skiter i om ett spel är kort. Vill man ha valuta för pengarna så behövs större spelvärld, med en bra grund av spelbarhet och utnyttjande av yta förstås. Kom inte och påstå att du kan spela IV's singleplayer i 500h utan att tröttna. Det är så länge jag spelade San Andreas. Inte i sträck förstås, men det var svårt att tröttna på det spelet, det kan jag säga. Slutsatsen är alltså att San Andreas kan visa sig vara bättre i slutändan, men jag har inte kommit till den punkt då jag tröttnar på IV än. Jag känner dock hur den tidpunkten kryper närmare och närmare, så snart vet jag svaret...

Spelbarhet 9/10
Stundtals vansinnigt bra kontroll, varvas med idiotiska missar. Dock i överlag lika bra kontroll som Henke är en bra fotbollsspelare.

Grafik 8/10
Mycket bra design och IV är verkligen detaljrikt, men pop-up's irriterar ofta. Det kan dock bero på att min 360 är från releasen och har aldrig lagats/bytts ut.

Ljud 9/10
Musiken är ganska bra. Kanske inte riktigt lika bra som i San Andreas, men man klagar inte. Rockradion är överlägsen, men även rysk rap är grym. Radiosnacket är bättre än någonsin. 'Just or Unjust' är en favorit. Ljudeffekterna från vapnen kunde dock varit bättre, men de är en enorm förbättring från San Andreas.

Hållbarhet 10/10
En tia, för att vara ett spel. En sjua för att vara vad man förväntar sig från ett nytt Grand Theft Auto. Men man skall utgå från att det är ett spel det rör sig om. Annars hade slutbetyget blivit en sjua.

Gamerscore 7/10
Det går att få 500 utan större problem. Online-Achievementsen är nästan samtliga sjukt överdrivna. Ändå, helt klart bra Achievements i överlag.

Medlemsrecensioner133