Condemned 2: Bloodshot

Det här spelet är bara så fantastiskt. Allt börjar med ett strålande introo med snygg grafik och välgjorda animationer och en riktig bad-ass musik i bakgrunden. Efter det introot var mina förväntningar skyhöga. Det var de innan också , men de blev ännu högre !

Det är stämningsfullt (precis som Bioshock). Det är där som spelet visar sin styrka. Det är inte så att man blir skrämd ur vättet, men man har alltid den krypande kännslan under skinnet. Föreställ dig, du kommer in i ett rum, den enda ljuskällan är en tv med myrornas krig på, du hör en knarkare skratta. Det får dig att bli minst sagt, ett nervvrak.

Stridsystemet då ? R1 och L1 (på Ps3 versionen) är axlarna. Trycker du på R1 ger du din fiende en rak höger och tvärt om med L1. Men om du däremot håller i R3 och trycker på R1 så ger du den höger krok. Det är nog det roligaste jag varit med om (t.o.m bättre än Bioshock). Man kan utföra combos t.ex one-two combo där man ska ge en höger, en vänster och sedan höger eller vänster vilket som.

Men det är inte det som är det roliga med fighterna. Det är invorment kill som min mamma tycker är för våldsamt som är det roliga. Inviroment kill är ju våldets klimax ! Det är precis som det låter, man använder sig av omgivningen till att döda ! När man har givit sitt offer tillräckligt mycket stryk tillshan inte orkar ställer han sig på sina knän. Då har du läger att urföra en inviroment kill. Finns det en toalett, dränk vandalen i den, finns det ett järnrör ? Spetsa fienden med röret. Som ni ser är det väldigt rått. Sedan så finns det chain attacks (jag vet inte hur det uppstår) men vid vissa tilfällen så kommer det lägen där det står vilken/vilka knapp/ar du ska trycka på för att utföra attacker som är väldigt skadliga.

Det finns också pistoler. Men det förstör Condemned stilen. Det ska ju vara rått, våldsamt, brutalt. Det försvinner när man har pistoler tycker jag. Men tack och lov att man inte använder pistoler och liknande för mycket.

Grafiken och spelets design är också väldigt bra. Det tekniska är rätt så ojämnt. I de flesta fallen så ser det riktigt snyggt ut. Nästan en tia. Detaljerna på Ethans händer är väldigt tydliga och hans kedja runt halsen rör sig som den ska. Men i vissa lägen så ser spelet väldigt slarvigt ut. inte alls lika bra som det gör i vanliga fall. Och nu till hur omgivningen ser ut. Jag nämnde det här med att den enda ljuskällan var en tv med myrornas krig på. Det var bara ett exempel. För i ena läget ärdu i ett hotell och i det andra är du i en skog. Så det är varierat. Men det stoppar inte spelet från att hålla sin stil. Vart du än går är det alltid mörkt och endast några få ljuskällor. Och i de flesta lägen så är det också väldigt smutsigt. Och det är det så, gör Condemned till Condemned.

Storyn är magnifik. Den är unik och gripande. I många spel, så som Ratchet and clank (den senaste) , Mario, CoD 4 följer jag inte storyn. Jag bara spelar för att det är roligt. Men ibland spelar jag Condemned bara för att se vad som händer. Då är storyn lyckad ! Som en uteliggare kallas före detta SCU agenten Ethan Thomas till tjänstegöring. En kolega är försvunnen (ooo missing person, intressting. NOT !) Nej, det låter inte speciellt intressant. Men om man går djupare in i storyn så blir det mer spännande.

Eftersom du är en SCU agent (seriel crimes unit) så får du även utforska brotten. Du får t.ex ta reda på hur offret dog, om det dog på plats eller om kroppen har flyttats, mm. Då står det t.ex "how was the victim killed". Då kommer det upp en ruta där det finns olika orsaker till döden. Om du inte är säker så får du ta en titt runt kroppen. DÅ kanske du ser att en kula har paserat igenom hans kropp. Då får du välja det(om det stog i rutan). Det är inte alltid det handlar om döda kroppar och offer, det kan vara allt från företag till personers identitet. Men ta reda på så mcyket du kan. Du ska nämlgen bli rankad efteråt. Ju högre ranking du har, desto bättre uppgadering får du.

Det finns även ett multiplayer-läge. Jag har bara testat ett läge där ena laget ska skydda ngot och de andra ska indetifiera det eller nåt. Sen finns det nåt som kallas för fight club. Det är en väldigt smart grej. Det finns olika typer av lägen. Det finns Practise arena där du kan välja vilka typer av fiender du vill ha, vad för vapen, du vill ha, det finns deadly day care, där du ska döda så många explosiva dockor som mojligt mm. Men det är Practise arena som är grym. Det har varit enskilda dagar där jag endast spelat practise arena och inte story mode.

Det här spelet är defenetivt det bästa spelet jag spelat på väldigt länge, och jag tror på det bästa 2008. ( om inte Killzone 2 blir bättre).

plus:
Snygg grafik, härligt