Grand Theft Auto IV

Efter dom första timmarna med Grand Theft Auto IV, märker man att det är ett mästerverk. Den snuskigt underbara grafiken, som bara innehåller några små buggar, som när man äter korv så är korven en decimeter från munnen, men det är ju inget man egentligen bryr sig om. Vatteneffekterna är sjukt snygga. När man hoppar i vattnet så "studsar" vattnet upp som i verkligheten. Ljus och reflekterings-effekterna på glas, bilar, fönster och vatten.

Fordon:

I GTA IV så finns mååånga fordon. Bla. VooDoo:n och Hummern som är mina personliga favoriter. Den härliga hellikoptern finns kvar, som ni kanske vet. När bilarna träffas med skott så blir det kulhål, och när man kör på fölk blir det blod på bilen. När man krockar eller kör på nåt så blir det tydliga märken på bilen. Kör du in för hårt i en vägg så flyger du rakt genom rutan, en ganska kul effekt faktiskt. Att köra när man är full är en av det roligaste sakerna i spelet. Det gav mig och mina kompisar ett skratt. "Car Wash" finns och det gamla goda "Pay 'n' Spray".

Huvudpersonerna

Huvudpersonen och krigsveteranen Nico Bellic är västryss eller östeuropé, jag och mina polare har ännu inte kommit överens. Hos hans kusin Roman och polare lite Vlad gör man uppdrag med honom och har kul på barer medmera. Hans flickvän Michelle blir ofta dumpad av min polare, men man går ut på dejt med henne och far till en bowlinghall eller liknande.

Liberty City

Liberty City är Rockstars egna parodi på New York City, och innehåller dom "snuskiga" delarna av New York. De fem olika delarna av Liberty City är: Algonquin, Broker, Dukes, Bohan och Alderney fest det ligger "utanför" Liberty City. är I Liberty City finns flera olika saker som finns i verkligheten. Tex. "Statue of Happiness" i verkligheten Statue of Liberty, "Liberty Eye" i verkligheten London Eye, en berg- och dalbana vid namn "Screamer" baserad på verklighetens Cyclone, Times Squere, "GetaLife Building" i verkligheten MetLife Building, Empire State Building och Chrysler Building.

De små sakerna

De småsakerna i spelet som att plocka upp saker från gatan eller i hus, kan användas till att kasta iväg. Onödigt men ganska kul. Mobilen, en liten sak som anväds ofta i spelet. Man får meddelande och svarar, ringer personer, radiostationer och 911 med knappsatsen.

Slutsats

Grand Theft Auto IV är helt underbart! Ett av de hittils bästa spelet jag har spelat, någonsin. Det grova språket är bara skrattsamt och roligt. Bilkörningen är min verkliga favorit i spelet! Den stora spelvärlden är läskigt bra gjord, känslan av frihet och grafiken gör spelet till det bästa någonsin.

Mer info kommer senare...

Medlemsrecensioner133
Samlat betyg: 9.3/10