Halo 3

Skrivet av: viekk   2008-04-06

Fysik B - 150 poäng. Jag kan inte koncentrera mig, det blir till att ta hem boken i helgen.

Vad är klockan? Tio, fem, noll minuter kvar - släpp oss då! Du skulle ha släppt oss för fem minuter sedan. Åh, äntligen!

Jag kastar mig ut genom dörren, råkar knuffa ned en nätverkare i farten - äh, han kan gott ha det. Jag tar trappan upp till tredje våningen i tre steg och tretton sekunder flyger jag nedför trapporna som leder till utgången. Över Bergsgatan och ned till busshållplatsen snabbt som fan - tur att man har kondis i alla fall. Bussen är försenad, helvete! Hur som helst, den kommer när den kommer - av vid Dalaplan och så bort till Elgiganten som ligger några hundra meter bort. Jag plockar på mig ett ex, payar cash till tanten i kassan, får en enkrona i växel, tar en röd pölse hos Pölsemannen som har sin vagn utanför och börjar springa tillbaka. Och jag hinner tillbaka till digitaltekniken - och det gör jag med ett visst spel i ryggsäcken.

Det ovanstående är dock helt irrelevant och var du dum nog att läsa de tre styckena får du faktiskt skylla dig själv. Som rubriken antyder har jag spelat Halo 3 och jag ska nu delge er mina åsikter om årets kanske mest überhypade spel.

Så, jag axlar för första gången någonsin rollen som den Master Chief som enligt mina anonyma källor ska vara älskad av så många. Och själva spelet verkar vara klart godkänt till en början - ännu ett trevligt FPS (för den oinvigde: First Person Shooter) där man pepprar dummingar fulla med kulor. Men efter ett tags spelande kommer jag underfund med att Halo 3 nog är mer än bara ett FPS, det har en häftig och innehållsrik vapenarsenal, många roliga fordon att manövrera, samt väldigt varierande banor. Behöver jag säga så mycket mera?

Men att bara slakta fiender utan någon som helst anledning är inte alltid så kul. Det är därför många spel har en berättelse, som ofta förmedlas via cutscenes (eller mellansekvenser man ska översätta) som hoppar fram på TV:n lite då och då. Och tro det eller ej, Halo 3 har också en berättelse som även den förmedlas via mellansekvenser. (Vilket sammanträffande!) Tyvärr så lider jag av bestående men efter att ha sniffat havregrynsgröt i ett antal år, vilket gör att jag inte kan förstå och ta till mig en så pass komplex story som den i Halo 3. Eller så är det för att jag inte spelat de tidigare spelen. Nej, men har du gillat berättelsen i ettan och tvåan kan du nog vänta dig en värdig avslutning i Halo 3.

Ja, gott folk, då har vi kommit till det visuella i Halo 3. Och jag kan väl faktiskt påstå att jag kan göra en rättvis bedömning av grafiken då jag precis har inhandlat ny TV. Så med nytvättade och nyputsade glasögon och med min 360 ansluten till Samsungen kan jag konstatera att det ser mycket bra ut. Absolut inte det snyggaste som är ute på marknaden, men ett välförtjänt väl godkänt ger jag.

Spelets ljud imponerar kanske inte lika mycket, förutom spelets signaturmelodi eller vad man nu ska kalla det. Röstskådespeleriet tycker jag också är välgjort i de flesta avseendena - man måste ju bara älska alla kommentarer alla fiender ger ifrån sig.

Jag kan garantera er att detta spel kommer att bjuda på glädje ett långt tag framöver. Singelkampanjen är värd att spela igenom ett flertal gånger för att få alla Achievements. Det finns även ett onlineläge och detta är helt klockrent - snabba roliga dödsmatcher av olika slag med de flesta vapnen och fordonen från enspelarläget. Och det är just att spelet har multiplayer som gör att jag höjer mitt betyg ett snäpp.

Nu ska jag gå och skrämma lite Grunts! (De påminner mig för övrigt om nallebjörnarna i Star Wars.) Smell ya later!

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10