Star Wars: Republic Commando

Året var 2005, ett år som skulle förbli ihågkommet som World of Warcrafts, Fears och Dooms år. Men det är något jag inte gillar med spel-recensenter är när det känns som att betyget är förbestämt på ett spel som inte är så bra egentiligen (FEAR Någon?). Fast det värsta är nog när det kommer andra, mindre kända spel som är lysande och roliga men så föraktas dem på grund av att de är linjera osv. Star Wars Republic Commando är ett bra exempel på just detta. Det förde in Star Wars universumet i en ny era, inga fler fjantiga jedis. Här spelade man eliten av klon-trupperna och tillsammans med sin squad stred man mot federationen.

Spelet var lysande, det var väldigt snyggt. Kontrollen var perfekt och röstskådespelet grymt. Men på grund av att de släpptes ungefär i samma era som Doom 3 så fick det sämre betyg för att det påståts vara linjärt. Men seriöst vilket fps är inte för det mesta linjärt? Doom 3 minst lika linjärt men det var en känd licens och man var van vid vad doom hade att erbjuda. SWRC erbjude något nytt men detta var man inte van vid och där av fick det sämre betyg än vad det förtjänade.

Rebuplic Commando's handling börjar, någon stans i slutet av andra filmen, Star Wars 2: Klonerna Anfaller. Du skall leda ett team av special-kloner och börja med att förstöra mycket av federationens mer säkra och bevakade fabriker. Storyn var bra, den var mörk och mer smutsig än vad Star Wars brukar va. Ungefär som Episode 3. Ens team-medlemmar var riktigt charmiga då flera av deras kommentarer har fått mig att skratta. Det är även en gnytta svart humor där dessa kloner driver med Jedis. Men det absolut bästa med spelet var det fantastiska röstskådespeleriet och att på svårare svårighetsgrader var det riktigt utmanande.

Repulic Commando är ett av de bästa Star Wars spelen som släppts, om inte det bästa. Det här vågade vidga på gränserna, det vågade vara annorlunda och det mottog blandad kritik, då vissa hyllade det och andra föraktade det. Men man ska bilda sin egen uppfattning så spring iväg och införskaffa er ett exemplar av RC, det är billigt och helt enkelt bäst.

+ Mörkare toning av Star Wars, snyggt, fantastiskt röstskådespeleri, grym musik, bra svårighetsgrad, coola karaktärer.

- Nästan för svårt i vissa lägen, vissa fiender är i princip odödliga, snålt med ammunition.

Samlat betyg: 8/10