Uncharted: Drake's Fortune

Indiana jones. En filmtrilogi jag älskade redan som barn. Jag minns att jag hade bandat filmerna på vhs och såg på dem om och om igen.
Humorn passade alla åldrar, vilket man kanske inte kan säga samma sak om när det gäller våldet. Hur som helst så har alla indiana jones filmerna perfekt mix av skön humor, bra story och väldigt spännande moment.

När jag för något år sen såg bilderna från uncharted börjades det genast vattnas i munnen på mig. Det märktes klart och tydligt att Naughty Dog har lagt en eller två blickar åt indiana jones hållet. När väl demot släpptes var jag imponerad, om än kluven. Det var väldigt actionpackat och kändes kul. Men var det de här ND hade suttit och knåpat på i 2-3 års tid? Jag blev lite osäker på spelets riktning men bestämde mig för att köpa spelet iallafall.

Igår klarade jag spelet och jag är otroligt imponerad, jag känner en indiana jones känsla genom hela spelet som är så otroligt välfångad att lucasart kan skrota indana jones spelet de håller på med på direkten. Uncharted är fullpoängaren alla ps3-ägare väntat på.

Spelet börjar med att huvudkaraktären Nathan Drake tillsammans med journalisten Elena fischer hittar gamle piraten Francis drake's kista. Istället för att hitta ett lik hittar dom där hans dagbok. I den döljer sig ledtrådar om vart den gyllene staden el dorado befinner sig. Precis därefter får Nate och Elena besök av ett par pirater och här får man börja spela.

Ingen strid är en annan lik och det finns hela tiden nya sätt att besegra motståndarna på. Detta gör att man vill spela om spelet för att testa nya grejer hela tiden. Till detta har Naughty Dog även lagt till gömda föremål som man kan hitta genom spelets 22 kapitel. Dessa föremål kan sedan låsa upp bl.a filmer som visar hur spelet utvecklades och även olika grafikfilter eller saker som unlimited ammo. Variationen genom dessa 22 kapitel är verkligen på topp och man vill aldrig lägga ner handkontrollen för att sluta spela. Mixen mellan plattformshopp, pussellösningar och vansinnesaction är närmast perfekt, lägg även till musik som håller högsta klass och grafik som är otroligt vacker.

Själva handlingen är välskriven, engagerande och väldigt väldigt spännande. Precis som en indiana jones film. Spelet har även uppmärksammats mycket pga animationsarbetet som ligger bakom. Det är faktist läskigt att se hur snyggt och elegant Nathan och alla andra karatärer rör sig. Det finns dessutom hela tiden små detaljer som förgyller detta. T.ex så skjöt jag en person bakom en vägg så han dog, jag skulle sedan ställe mig mot den väggen och använda den som skydd mot resterande fiender. Samtidigt ligger där den dödes kropp. När Nathan ställer sig mot väggen så står han med ena foten på marken, och den andra på kroppen! Han kände alltså av att de fanns en kropp där och istället för att foten går igenom kroppen så ställer han den ovanpå kroppen. Sådana detaljer är spelet fyllt av och inför en skön dynamik till spelet.

AI'n är även den rätt igenom oerhört varierande och fienderna reagerar på ett utmanande sätt hela tiden. Det gäller att man tar skydd och strategiskt tar ut en fiende i taget. Det är ju närmast vanligt att man har vändningar i handlingen, men Naughty Dog överraskade och gick steget längre. Mot slutet sker inte bara en vändning i handlingen, utan även i sättet man måste spela spelet på. En vändning i gameplayet som gör att jag nästan ställer mig upp och applåderar.

Något som är tråkigt är att spelets längd är relativt kort. Visst finns de en hel del saker att låsa upp och spelet tåls att spelas om flera gånger, men jag klarade spelet på ca 9 timmar och 20 minuter. Det är lite väl kort enligt mig, sen gör de inte saken bättre att spelet saknar online-spel eller någon form av multiplayer.

Dom som spelat demot och känner sig osäkra över att spelet är alldeles för actionorienterat kan tänka om. Det finns gott om variation där precisionshopp, pussellösning och en vild jeep-jakt bland annat ingår. Av någon anledning valde Naughty Dog att visa spelets sämsta del i demot.

Spelet är det bästa jag kört på min playstation 3 och är ett definitivt skäl till att köpa konsolen. Spelet är precis som indiana jones filmerna. Man kan se dom om och om igen utan att i princip tröttna. Spelet innehåller samma typ av sköna humör, samma typ av skön action och samma spänning. Nu finns de säkert massa saker jag glömt att nämna, men en sak tänker jag inte glömma och det är att rekommendera dig som äger en ps3a att köpa spelet genast.

Medlemsrecensioner44
Samlat betyg: 8.9/10
1