See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Blue Dragon

Skrivet av: nap_exe   2007-12-08

Något som till en början imponerade var att spelet ligger på hela tre DVD-skivor, vilket gör Blue Dragon till det största spelet genom tiderna. Det kan få en att tro att spelet är offantligt stort och mycket väl skulle kunna bjuda på uppåt 200 timmar ren och skär underhållning, men låt er inte luras. Det stora lagringsutrymmet beror snarare på taskig programmering än ett stort spel och Blue Dragon klockar in på ungefär 40 speltimmar, vilket majoriteten av rollspel brukar ligga på.

Mistwalker är alltså Hironobu Sakaguchis nya flaggskepp och skötebarn. Hironobu jobbade som bekant för drömfabriken Square Enix innan men lämnade företaget under lite skumma omständigheter för att starta om från början. Kanske kände han att hans kreativa process vart hämnad på det stora företaget och ville göra något eget. Något alldeles eget skulle han också få göra. Med Nobuo Uematsu och Akira Toriyama vid sin sida förväntade sig världen ett storverk av samma magnitud som deras tidigare sammarbete skapade, nämligen Chrono Trigger. Ett klockrent soundtrack var redan säkrat och Akiras populära karaktärsdesign skulle locka folk, en serie i den japanska tidningen Shonen Jump var även det ett säkert kort för succé, man kan lungt säga att Hironobu tog det säkra före det osäkra. Personligen skulle jag hellre vilja se att teamet gjorde något nytt, något utanför ramarna, att de överraskade oss spelare med något vi aldrig tidigare sett.

Blue Dragon är med facit i hand varken revolutionerande eller nyskapande utan hamnar i ramen för vad som kännetecknar ett japanskt rollspel, på både gott och ont. Det handlar som vanligt om ett gäng ungdomar som mot alla odds ska slåss mot en superonding med otroliga krafter och genom ett underläge lyckas besegra denna till synes oövervinnerliga fiende. Vi har sett det förut, inget nytt under solen. Handlingen centreras kring Shu och hans vänner Kluke och Jiro men denna trio får senare i spelet sällskap av både Zola och Marumaro. Spelet tar sin början i de tre vännernas hemstad där olycksbådande lila moln börjar hopa sig och den årliga attacken av den såkallade "Land Sharken" stundar. Dessa lila moln verkar tydligen återkomma till staden varje år och har så gjort i de närmaste tio åren, och med dem har den eleka Land Sharken kommit, som förstör allt den kommer över. Men den här gången har Shu och hans vänner en plan, en plan att stoppa dessa attacker en gång för alla.

Sagt och gjort så sätter man sin plan i verket och den elaka Land Sharken blir snabbt besegrad, men hotet slutar inte där och denna vinst visar sig vara början på ett äventyr större än dessa tre vänner någonsin kunnat ana. Nene står bakom dessa attacker och när Shu och hans vänner får reda på detta beger de sig till honom på stört för att få svar, men allt går inte som planerat. Den elaka Nene visar sig vara allt annat än villig att dela med sig av sin elaka plan och skickar iväg våra vänner farande och flygandes, bokstavligt talat. Men så plötsligt händer något oväntat och efter en serie händelser inträffar något som spelet centrer sig runt. Våra vänner får nämligen sina skuggdrakar att använda som vapen för att kunna stå emot den onda Nene och sätta stopp för hans tyranni.

Efter att ha skaffat sig dessa skuggor kan man slåss på allvar, och de visar sig vara en oumbärlig tillgång för sällskapet. Med hjälp av skuggorna kan man använda både magier och specialattacker, men fördelarna slutar inte där utan skuggorna ser även till att ge den som bär dem extra fördelar i strid. Beroende på vilken såkallad skuggklass du väljer kommer din gubbe levla åt ett visst håll, det kan röra sig om allt från att bli specialiserad inom tjuverier till att vara en riktig fena på magier. Du går som vanligt upp i level på vanligt rollspelsmanér men kan också skräddarsy hur du vill ha din gubbe med hjälp av dessa skuggklasser, och ju längre in i spelet du kommer desto fler skuggklasser handhar du.

Striderna går till som i ett traditionellt rollspel, skillnaden skulle väl i sånna fall vara att man här ser fienderna och kan välja att undvika dessa eller attackera dem från olika håll för att på så sätt få vissa fördelar när striden väl inleds. Genom att tajma dina attacker i strid kan du också utföra mer kraftfulla attacker och magier. Annars är det vanligt tur och ordningsbaserad strid som gäller för hela slanten.

Grafiskt är Blue Dragon riktigt mysigt och bjuder på riktigt härliga miljöer och karaktärer. Gillar man däremot inte Akiras ganska egna stil är risken stor att du kommer rynka på näsan åt många av karaktärerna. Men som gammal Dragon Ball veteran skrattar jag åt alla Son-Goku lookalikes och att Nene ser ut som en Namekian. Värt att nämna är att Akira själv figurer i spelet i form av en karaktär vid namn Toripo. Musikaliskt bjuder Blue Dragon på många riktigt underbara stycken som man myser av att höra, Nobuo visar än en gång att han behärskar spelmusik fullt ut. Ett stycke kom jag dock inte riktigt överens med och det är faktiskt riktigt dåligt. Jag snackar om det otroligt ostiga bosstemat som spelas vid i princip alla boss strider och tenderar att bli ganska tjatig. Överlag imponerar dock musiken.

Avslutningsvis är Blue Dragon inte på något sätt den revolution eller det nyskapade spel jag hade förväntat mig, utan använder sig av precis samma mall som majoriteten av de japanska rollspelen därute. Efter att ha spelat långt mer moderna rollspel känns det som att Blue Dragon är lite fast på 90-talet och att utveckligen liksom stannat av. Har du dock inget emot detta och mer än gärna spelar ett riktigt traditionellt japanskt rollspel och inte tycker om att bli överraskad är Blue Dragon verkligen något för dig.

Medlemsrecensioner9
      Samlat betyg: 8/10
      1