Super Smash Bros Ultimate

Skrivet av: Leorio   2020-12-23

Jag hittar ingen online-match och mina vänner vill inte spela, men vadå, jag har kul ändå... Här är Super Smash Bros Ultimate!

I juni 2019, sex månader efter att Super Smash Bros Ultimate släpptes beslutade jag mig för att satsa seriöst på spelet. Min plan var att starta en Youtube-serie där jag spelade en timme online med var och en av de 70 kämparna i spelet. Det var ett galet projekt, speciellt för någon med koncentrationssvårigheter som mig, men jag var fast beslutsam att genomföra det. Men efter bara ett par dagar sprang jag rakt in i en vägg. Jag hade svårt att finna matcher online. Det här var ett spel som vid den tidpunkten hade sånt runt tretton-fjorton miljoner exemplar, och jag fick vänta i över fyrtio minuter på att hitta en fyraspelarmatch online. Och när jag till sist kom in i en match så laggade det så det stod härliga till.

Vid samma tid spelade jag även Mass Effect 3 på min Xbox 360, ett sju år gammalt single-player spel, och där hade jag inga problem att hitta onlinematcher alls. Eller upplevde något lagg. Men i det här spelet, en braksuccé från året innan, kunde jag knappt hitta några matcher alls. Jag hade inget annat val än att lägga ner mitt Youtube-projekt och jag rörde inte spelet på flera månader.

Men mina problem med Super Smash Bros Ultimate slutade inte där. När jag presenterade spelet för mina vänner så gillade de det inte. Spel för åtta spelare är inte vanliga minst sagt, och inget annat åtta-spelar-spel i världen har så mycket innehåll som det här spelet har, så det var en stor besvikelse att de inte kunde förstå sig på här underbara maskotfightern. Det här skulle vara ett party-spel, men jag var alldeles ensam.

Men ärligt talat, man kan ha kul på egen hand också, eller hur? Och det här spelet har verkligen en fullständig galen massa innehåll. Det finns 78 spelbara kämpar i spelet i skrivande stund, med nya DLC-karaktärer på väg in. Det finns runt hundra banor. Det finns nästan femtonhundra spirits, icke-spelbara karaktärer, som man kan samla på. Det finns kring tusen låtar från alla möjliga spel att lyssna på. Så det är ingen brist på saker att göra även i single-player.

Så låt oss prata om spelets briljanta kampanj - kallad World of Light. För den ensamma spelarens finns förutom det underhållande arkadläget och alla möjliga enskilda matcher som du kan sätta upp, detta storslagna äventyrsläge där du ska rädda alla kämpar som ha blivit fångade av en mörk kraft som har mörka planer, eller kanske snarare en ljus kraft som har ljusa planer, eller någonting sånt. I vilket fall som helst så traskar du omkring på en riktigt cool karta och hamnar i alla möjliga sorters strider med alla möjliga olika förutsättningar med alla möjliga motståndare. Och du räddar kämpar och du samlar på spirits. Det finns inte mycket till story, men det är fyllt av intressanta utmaningar och så mycket spelhistoria att man häpnar.

Men kampanjen bjuder också på en del förvirring, för kämparna som du låser upp i World of Light kan du bara använda i detta spelläge. Utanför äventyrsläget - enskilda matcher, arkadläget och online - så låser du upp de spelbara karaktärerna på ett annat sätt. Här finns bara åtta kämpar tillgängliga från början. Det har varit en hel del klagomål att alla kämpar borde ha varit upplåsta från början, men det håller jag inte med om. Först av allt: att låsa upp nya kämpar har varit något av det roligaste och mest spännande jag har gjort i det här spelet, för du måste besegra kämpen i en match för att låsa upp kämpen, och misslyckas du måste du vänta på att få en ny chans. Det går en rysning genom kroppen varje gång spelet meddelar att en ny utmanare är på ingång. För det andra: du har ändå inte tid att testa alla kämpar som du låser upp innan det är dags att låsa upp en ny, så du har aldrig någon brist på kämpar att välja mellan. Jag gillar verkligen fightingspel där bara ett fåtal kämpar är upplåsta från början, så att man inte blir överväldigad. Ärligt talat, trots all den tid det tog att låsa upp alla kämpar i spelet, så blev jag ändå överväldigad av den här vansinnigt stora samlingen kämpar. Ibland är det knappt så att jag minns om en viss kämpe var med i spelet eller inte, så många var det att hålla reda på.

Som en hyllning till spelhistorien, och speciellt Nintendos historia, är spelet i en klass för sig. Bara musikspelaren, med alla sina låtar, är värd spelets pris. Som ett spel för en spelare är det också kalas, tack vare World of Light och Spirit Board, där du kan vinna extra spirits. Och vill du ha ett spel där totalt kaos utbrister så snart du startar en match så är det här spelet du vill ha. Om du har sju vänner, eller för all del två vänner, som vill komma hem till dig och spela så är spelet ett klockrent val. Super Smash Bros Ultimate är verkligen det ultimata maskotslagsmålspartyt, varken mer eller mindre. Det är bara synd att onlineläget är rent skräp. Kanske en dag kommer jag en dag att kunna övertyga mina vänner att ge spelet en ny chans. Onlineläget gav vi upp på för länge, länge sedan.

Fördelar: Underhållande matcher, en otrolig mängd av kämpar, banor, regler och musik, massor av kaos, World of Light, Sprit Board, musikspelaren

Nackdelar: Sämsta onlineläget någonsin, mina vänner fattade aldrig tjusningen med spelet

Samlat betyg: 8/10