Battlefield: Hardline

Spelad version PS4/PAL

Få en del av kakan.
En stark berättelse från båda sidorna av lagen. Det snabbaste Battlefield hittills.

Battlefield-serien har aldrig riktigt intresserat mig, jag spelar ju inte multiplayer och jag har inte spelat någon Battlefield-titel sedan BF: Bad Company. Det spelet minns jag dock som ganska roligt med en härligt karismatisk grupp individer som tillsammans tog sig an ryssar. Här är det inte alls lika ofta komiska eller muntra tongångar, jargongen är benhård och alla poliser är mer eller mindre korrupta. I en historia som hämtad ur valfritt avsnitt av Miami Vice med ett stänk av Dödligt Vapen, axlar du rollen som drogpolisen Nick Mendoza, på jakt efter kokainsmugglande bovar samt köpta poliser som inte går att lita på.

Jag har gillat spelutvecklarna Visceral Games ända sedan Dead Space kom till PS3:an och överraskade med en högkvalitativ rymdskräck som få andra lyckats uppnå varken innan eller efter, undantaget då Alien: Isolation, som kommer nära. Det finns faktiskt ett påskägg i Battlefield: Hardline, i en av de episoder som historien är uppdelad i, där några gangstrar spelar Dead Space på en stor platt-tv i ett rum på övervåningen! Nu har EA lagt ner spelstudion med motiveringen att ingen gillar linjära singleplay-spel längre och vi får se vad som händer med Dead Space-serien samt vart det Star War-äventyr, kodnamn Ragtag, som de höll på att utveckla, hamnar istället. Tråkigt är det hursomhelst.

Grafiken är väl inte mycket att hurra för, spelet är ju utvecklat tidigt i generationen och finns dessutom till alla möjliga plattformar, PS3, PS4, Xbox 360 & Xbox One, vilket brukar medföra kompromisser. Miljöerna är oftast trevligt skildrade dock, mycket Miami, Florida, både förort & centrum, men också Everglades träskmarker och amerikansk landsbygd, där det är stor variation hela tiden. Eventuellt att det saknas en del detaljrikedom, det känns ganska sterilt överallt, men spelet innehåller bra vatten- & eldeffekter.

Ljudet är bättre än det grafiska. Musiken är orkestral uppblandad med pop-, rap- & rocklåtar, där framför allt KRS-One "Sound Of Da Police" sätter fingret på spelets puls! Även vapen- & explosionsljuden är realistiska & tunga. Röstskådespelarna gör ett fint jobb med det B-filmsdoftande manuset & dialogen och särskilt Philip Antony-Rodriguez (röst) / Nicholas Gonzalez i huvudrollen som Nick Mendoza, och Eugene Byrd som den komiske sidofiguren Boomer, glänser.

Spelkontrollen är för det mesta tajt & bra. Battlefield har ju alltid haft en snabb kontroll ur förstapersonsvy, och här är inget undantag. Det som är lite annorlunda är allt smygandet som det uppmuntras till, du smyger fram bakom bovarna & arresterar dem för att ta dem ur spel. Det finns några speciella misstänkta som du får extrapoäng för om du lyckas anhålla dem. Det finns också ledtrådar & bevis som du kan hitta med hjälp av din telefonscanner.
Allt flyter på bra, även om jag kan hålla med om att det är lite konstigt att belönas med större & häftigare vapen när du smyger men inte om du löser uppdragen med vinande pistolkulor.
Den kontroll som fungerar mindre bra är fordonsstyrningen, men som tur är är det inte särskilt ofta man behöver styra bilar, båtar eller motorcyklar, och då inte för särskilt långa perioder åt gången...

Hållbarheten brukar inte vara så stor i enspelarläget inom den här genren och inte heller här. Cirka 8 timmar tog det mig att spela igenom spelets 10 episoder och sedan är det bara köra om dem på högre svårighetsgrad om man är intresserad.
Det är i multiplayer som behållningen brukar finnas inom Battlefield-varumärket och det har jag inte princip inte testat. Okej, jag spelade två matcher bara för att se hur det kändes, men det är så oerhört kvickt & rappt att jag knappt hann reagera innan jag dödades. Experterna säger att kartorna är mycket mindre & intensivare än normala Battlefield-banor och att det går snabbt kan jag verkligen bestyrka. Så om du är intresserad av ilsnabb tjuv- & polisjakt är Battlefield: Hardline ett alternativ att kolla upp.

Sammanfattningsvis: Battlefield: Hardline är kanske inte den bästa svanesång som Visceral Games kunde erbjudit, men det är inte heller den sämsta. Med medioker grafik, ett konstigt smygarupplägg för ett actionspel och kort hållbarhet så finns det andra saker som väger upp, som en trevlig & spännande, om än klichéartad, polishistoria, bra ljud & ett kompetent röstskådespeleri.
Nu sörjer jag att studion gått i graven, tillsammans med Dead Space-licensen(?), samt det faktum att EA inte verkar vilja satsa på linjära singelspel längre, vilket ju är mitt favoritsätt att spela.

Samlat betyg: 7/10
1