Cat Quest

Förvånansvärt underhållande och lite beroende framkallande spel. Cat Quest är ett RPG äventyrsspel med grottor och ruiner och ett stort landskap att utforska, förvånansvärt stort. Storyn i spelet är inte mycket att hurra för tyvärr men ändå så hade det sig en tvist i slutet som förvånade mig och visar verkligen att dessa utvecklare, The Gentlebros, vet vad de gör. De tog den mest använda storyn i världshistorien och skapade en intressant värld med mycket att göra, om än lite monotont och enformigt, och det höll mig fast vid min Switch i flera timmar, inte överdrivet många men ändå 2-3 timmar.
Bäst jag tar lite kort om storyn nu när jag ändå nämnt den och som sagt så är det nog den mest använda storyn i världshistorien, kan jag tro. Som namnet på spelet antyder på så är du en katt på ett uppdrag men spelet börjar till sjöss där du och din syster är på väg till fastlandet men en elak katt trollkarl kidnappar din syster (istället för en prinsessa) och förstör båten. Du själv flyter iland på fastlandet där en snäll liten katt ande hittar dig och vill hjälpa dig. Du själv är en väldigt tyst typ och anden sköter 99% av snacket i spelet men du kan slåss som ingen annan. Det visar sig genom ett märke på ditt bakhuvud att du är en "Dragonblood", en krigare från förr som blev kända för att kunna besegra drakar när ett krig bröt ut för länge sedan och du har nu i uppdrag att hitta din syster och rädda henne. Denna elaka trollkarl säger att om du besegrar de 3 drakarna han har utspritt över landet så kommer du få tillbaka din syster och landet är stort med väldigt många sidouppdrag du kan göra. För att klara dessa uppdrag så kommer du få hitta kistor där du kan få vapen, bröst rustning och hjälm, inga andra föremål finns och inga andra föremål behövs. Däremot så behöver du din magi och detta finns också, du kan lära dig upp till 7 olika spells och du kan använda 4 av dem och vilka du använder är ju såklart upp till dig. När du gör uppdrag kommer du också få pengar som kan användas för att uppgradera dessa spells och du kan även köpa kistor hos en smed, det finns 2 kistor, en kostar 50 gold, den andra 5000 gold. Det du får i kistan är slumpmässigt vilket är lite tråkigt.
Du kan inte sälja de saker du plockar upp, men de saker du plockar upp kan gå upp i level så nånting du inte använder nu kan bli bättre senare, detta gäller alla vapen och rustningar.

Det är inga röster eller avancerat gjorda animerade cutscenes i detta spel, vilket kan vara lite tråkigt att gå igenom en massa text när de pratar men för de som spelat Zelda eller liknande spel kommer ju känna igen sig, själv är jag van vid röstskådespelare men spelet är för charmigt för att hänga upp sig på detta.
På tal om pratbubblorna. Detta är ett kattspel så en hel del av språket är kattorienterat, till exempel så har vi städer som "Paw City", "The Catpital" och ord/menignar som "any fuzzy time now...", "Fuzzballs", "Fur real" och mycket mera. Jag måste då säga att jag känner nästan att min humor har sjunkit lite men jag kan inte låta bli att skratta lite åt några av dessa ord, jag önskar nästan bara att de hade haft någon röst som sa detta också men jag klarar mig ändå.

Spelet tar kanske lite mer än 10 timmar att klara ut och det mesta du gör är att gå in i grottor och ruiner där du hittar monstren att döda och kistor att loota. Vad som gör spelet värt att spela är landskapet och ljudet, atmosfären spelet skapar för mig är riktigt skönt och det är bra gjort. Animationerna för karaktärerna och attackerna är riktigt snyggt gjorda också, grafiken får ändå spelet att bli mer levande, det är inte pixligt. Miljöerna är tyvärr inte särskilt olika, det mesta är vanliga gräsmark med skog, grottorna ser likadana ut även om de har olika former men du ser ju mest bara golvet, samma sak med ruinerna. Du har ett litet ställe med snö och ett litet ställe med döda träd på, inte mycket mer.
Men för mig är det ändå nånting som fick mig att spela klart detta spel rätt snabbt, 2 dar sen var det klart och jag gillade det. När jag väl klarade av spelet fick jag också ett nytt läge att testa mig på, "Mew Game", där du får börja om från början med lite extra inställningar (dessa väljer du själv vilka du vill ha) som gör spelet svårare, t ex, du är lvl 1 genom hela spelet eller du är naken, alltså ingen rustning eller liknande och lite annat. Skulle du klara av detta så får en en belöning för det och beroende på om du har aktiverat 1-4 olika så får du olika saker, men skillnaden på belöningen ändras inte om du tar 3 eller 4.

Allt som allt så är detta, för mig, ett charmigt spel som kan spelas utanproblem. Det är charmigt och svårt att inte gilla om man gillar öppna världar med mycket att göra.

BILD: Sa ju att de har roliga ord för saker

Samlat betyg: 8/10