Resident Evil 7: Biohazard

Det stämmer helt till fullo att Capscom har tagit Resident Evil tillbaks till rötterna och går rakt på renodlad skräck. Jag har nu utsatt mig för detta groteska spel och ska nu bedöma det hela.

Jag kan börja med att jag spelar som protagonisten Ethan som letar efter sin fruga Mia som varit försvunnen i tre hela år. Men en dag får han ett mail från den numera dödsförklarade tjejen och hoppar såklart in i sin bil och drar för att leta efter henne. Bilen stannar vid ett tillsynes öde hus som är ruttet och förfallet. Jag hittar en väg in och dörren stängs bakom mig. Mörkret sänker sig sakta ner. Det är början på en helvetes jävla lång natt fylld av skräck och terror...

Jag gillar verkligen hur dem har gjort denna skräckhistoria. Här hos familjen Baker kan allt hända. Man kan inte gå runt ett hörn utan att man stöter på en medlem från familjen som vill antingen fånga eller döda dig på ett grymt brutalt sätt. Man känner verkligen den skrämmande atmosfären och man vill helst inte gå ut ur sin trygga husvagn där du har alla dina förnödenheter.

Rent teknikmässigt så är det väldigt bra. Ljudeffekterna håller sig bra och grafiken är väldigt snyggt. Men ibland så tar skräckeffekterna lite väl för mycket plats så att musiken knappt märks av. Läppanimationerna kunnde har varit bättre. Håranimeringarna är ju bra men tappar lite trovärdigthet då och då. Men på det hela så är det snyggt, läskigt och gastkramande på samma gång.

Vad jag inte är helt såld på är själva karaktärerna. Familjen Baker som består av Jack, Marguerite och Lucas, dem är så platta och tråkiga men att få reda på deras bakgrundshistoria är väldigt spännande. Mia, frugan alltså, gillar jag verkligen inte. En riktig jävla bitch. Varför hamnade hon hos Baker från första början är en fråga som man aldrig kommer få svar på. Hennes olycka på skeppet fattar jag men vad fan. Dessutom tar hon skada av skitdåligt röstskådespelande.

Kampanjen i sig är ju väldigt kort för ett skräckspel. Det är inte som Alien: Isolation där det tar minst 18 timmar att utföra. Historien är ganska uttråkande efter två timmar där det blir för mycket action och mindre skräck. Det liknar mer som en b-film av action-genren.

Jag kan säga att Resident Evil 7: biohazard har funnit sin plats vid bordet för skräckspel men jag är inte helt övertygad om att man kan bli skraj om samma sak händer om och om igen. För mycket monster och nästan ingen riktig skräck vid slutet. Där blir det mer övernaturligt, vilket jag hatar. Men spelet är definitivt bättre än dem andra i serien. Spela detta om du är skräckfantast, men tro inte att du kommer bli rädd.

Plus: Grym atmosfär, groteska omgivningar, medioker balans mellan action och skräck, riktigt läskigt ibland, bygga saker, spännande kampanj, ursnygg grafik.

Minus: Platta karaktärer, tappar skräckfaktorn vid slutet, blir väldigt uttråkat, tamt röstskådespeleri, anonym musik, dåliga monsteranimationer, är alla dessa vapen verkligen nödvändiga?

Medlemsrecensioner6