Svenska
MEDLEMSRECENSION

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Skrivet av: Maheemo   2017-06-26

Till en början så tyckte jag jättemycket om det men ju mer jag spelade så kändes det bara fantasilöst utdraget.
Det mesta av speltiden gick åt till att hitta och klara shrines vilket blev rätt trist till slut (har gjort alla 120 btw). Sen att det bara fanns 5 dungeons varav de första 4 var väldigt korta och bestod av att enbart hitta konsoler att lägga din smartphone på för att sedan slåss mot en tråkigt designad boss, mini-bossarna som finns runt i värden var mer intressanta än något av spelets dungeon-bossar (även Ganon).
Jag tycker att istället för att ha över 100 shrines att hitta som består av pussel så skulle de ha spenderat sin tid på att göra mellan 6-10 större dungeons där de kunde ha använt pusslen från de nuvarande shrine:sen.

Att vapen och sköldar går sönder kändes till en början som en intressant idé men det blev mest bara onödigt då jag aldrig hade slut på varken vapen eller sköldar någon gång under spelets gång, så resource management blev inte som en viktig sak att hålla reda på utan snarare bara (pun intended) ett "throw away"-system (att de kunde lika gärna ha uteslutit det).

Något spelet saknade mest tyckte jag var att få hitta nya användbara items som i tidigare spel, här fick du typ alla "apparna" till din Sheikah smartphone rätt tidigt i spelet och uppgraderade dom också rätt tidigt, samt att det enda det gav var kortare recharge-tid.

Att hitta nya vapen hade ingen känsla av "Sweet! Ett nytt och coolt vapen som kommer vara användbart!" utan istället "Ett nytt vapan? Jaha, det kommer ju gå sönder ändå så varför bry sig?".
I de äldre spelen så var nya vapen, sköldar och items något man såg fram emot men i Breath of The Wild så slängs det massvis med dem din väg samt att de går sönder så allt är bara temporärt och de förlorar känslan av att man har fått något nytt. Det enda jag såg fram emot att hitta var nya kläder för de hade man i alla fall kvar men att behöva byta dom konstant blev även det ett irritationsmoment.

Jag gillade att glida från höga platser och att man kunde klättra på typ allting och de enda som gjorde de mindre omtyckbara var att de kostade stamina ifall man ville glida/klättra mera.
Striderna var rätt bra också, inget revolutionerande men det fyllde sin funktion och att tiden saktas ner när man ska skjuta med pilbågen medan man är i luften var alltid skoj.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild är revolutionerande och innovativt för Zelda-serien men inte för spel i sin helhet, det fanns inget som var nytänkande och de saker som var nytt för Zelda har andra spel gjort bättre.

Det fanns bra saker med spelet men när jag slår ihop alla sakerna som jag störde mig på så kan jag inte ge det mer än 7/10.

Samlat betyg: 6.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10