logo hd live | Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Rise of the Tomb Raider

Lilla spelstudion Crystal Dynamics tar i från tårna och siktar på att överträffa Naughty Dogs Uncharted-äventyr. Lyckas de då? Ja de lyckas med att finslipa formeln och sätta sin egen prägel på Lara Crofts äventyr, även om man kan hitta spår av Uncharted när man granskar sömmarna. Men det kanske inte är så konstigt då det första Uncharted lånade en hel del av Tomb Raider till att börja med.

För att göra en lång historia kort så har jag inte spelat de äldre Tomb Raider spelen, inte ens den hyllade rebooten som släptes för ca 2 år sedan. Så det är med oskuldsfulla ögon jag tar mig ann Rise of the Tomb Raider. Jag visste egentligen inte vad jag skulle förvänta mig men blev snabbt blåst av stolen av den sanslösa grafiken. Spelet är verkligen läckert! Ljussättningen är riktigt bra och lyckas få både grottväggar, stenbumlingar och snöstormar att se realistiska ut. Samma gäller även Laras animationer där både ansikte, kropp och frisyr ser riktigt välgjorda ut. Framför allt håret rör sig på ett naturtroget sätt som jag inte sett i något annat spel som finns ute nu tills konsol. Storyn och bakgrunden presenteras på ett bra sätt men lyckas inte överträffa de mästerliga mellansekvenser man kan hitta i Naughty Dogs spel. Dock så är kontrollen av Lara betydligt smidigare och direkt än den lite sladdriga känsla man får av att spela som Nathan Drake i Uncharted.

Men en viktig skillnad gentemot just Uncharted är att Rise of the Tomb Raider vecklar ut sig och öppnas upp, med större miljöer, mer pussel och sidequests. Så runt mitten på spelet känns det nästan som att jag spelar ett open-world spel. Man är även fri att återbesöka tidigare områden i spelet, vilket kan vara kul för den som verkligen vill hitta allt i spelet. Jag fann dock mest nöje i huvudstoryn.

Spelets vapen är riktigt trevliga och jag fann det ytterst njutbart att headshota fiender med pilpågen det blir ännu roligare när du lär dig tillverka pilar med exploderande spets. Som närstridsvapen har Lara sina ishackor som hon både kan klättra med och gå lös med på sina motståndare lik självaste Kratos från God of War. Nästan i alla fall.

Kort och gott är detta är ett riktigt bra spel som jag kan rekommendera för alla som har Xbox One och som vill uppleva ett genuint TV-spels äventyr.

Grafik:10
      Ljud: 8