The Witcher 3: Wild Hunt

Känslan av att storma fram genom nord europeiska skogar, slaktandes monster och banditer och likt en detektiv genomsöka brottsplatser för att häva den förbannelse som en utmärglad fiskeby drabbats av, har verkligen saknats mitt karga spelhjärta. Vist gav Far Cry 4 mig en snarlik känsla, rent virtuellt, men då Witcher är ett 3'd person RPG-spel och inte en 1's person shooter spel, går de inte riktigt att jämföra mer än till spelvärlds-designen. Miljöerna i Withcer 3 är nämligen nästan det jag är mest imponerad av. Dygnsrytmen, väder omslagen och de detaljrika miljöerna känns helt realistiska. Skuggor som slänger sig fram och tillbaks över den disiga myrmarken när stormen slår trädkronorna fram och tillbaks ger mig flashbacks från de tider jag själv vandrat runt i Norrlands-skogarna. Björnar, rådjur, vargar, och andra djur finns sporadiskt utspridda över den gigantiska spelvärlden. Här och var finner man grottor, vattendrag, rövar-tillhåll, gamla stridsfält, fartyg som har grundat och mycket mer. Den stora spelvärlden känns helt levande, något som jag på förhand varit orolig över. Stora ytor kan många gånger kännas tomma och innehållsfattiga, men Witcher 3 blir aldrig det.

Utöver grafik och design bjuder Witcher 3 även på förstklassig story och side-quests som är både spännande och lagom utmanande. De fem olika svårighetsgraderna gör det möjligt för den breda publiken att på sitt eget vis avnjuta denna RPG pärla. Den nya patchen 1.08 möjliggör även för den gedigne spelaren att åtnjuta spelet igen med New Game (+).
Är du sugen på ett långt, vackert, innehållsrikt och detaljerat RPG-spel i höstmörkret är The Witcher 3 verkligen någonting för dig.

Design: 10
Grafik: 8