The Walking Dead

Spelad version: PS4/ PAL

Gör varje val som om det är ditt sista...

Jag älskar verkligen Robert Kirkmans zombieinfesterade universum, allt från serietidningen till den, av många, underskattade tv-serien. Men nu har jag fått ännu ett medie att förhålla mig till, Telltales interaktiva berättelse The Walking Dead griper tag i mig lika hårt som poliskonstapel Rick Grimes berättelse gör. Det roliga är att det finns beröringspunkter mellan de två (tre?) historierna, då både Hershels gård & Glenn korsas av Lee & Clementine på deras flykt från zombieutbrottet och mot sökandet av en säker fristad. Säkerheten kanske finns till havs?

Du spelar som Lee Everett, en afro-amerikansk högskolelärare som blivit dömd för mord och är på väg till fängelset när kaoset slår till. Tidigt i spelet stöter du på nioåriga Clementine, som du tar under dina vingar, antingen motvilligt eller helhjärtat, valet är upp till dig. The Walking Dead utspelar sig i samma delstat, Georgia, som tv- & serietidningen vilket ger manusförfattarna en del roliga möjligheter att väva ihop de båda universumen. Men spelet uppehåller sig dock i andra delar av delstaten, runt Macon & Savannah, så det är inte alltför många beståndsdelar som delas med Ricks Atlanta-baserade grupp.

Om Frank Darabont var den kreativa kraften bakom tv-serien, så finns spelets motsvarighet i Sean Vanaman, som hjälpt till med att skriva, designa & regissera flera episoder. Tyvärr slutade han på Telltales 2012 och har nu startat upp en egen spelstudio tillsammans med några andra. Hursomhelst finns det likheter mellan Lee och serietidningens Rick på flera plan, dels är de tysta, starka ledare med förmåga att döda zombier utan att blinka, dels förlorar även Lee en extremitet (om man så väljer) senare i historien. En annan hyllning till genren är att Lee är afro-amerikan, precis som i George Romeros Night Of The Living Dead, där protagonisten Ben också var färgad.

Som tidigare fastslaget så gillar jag starkt Robert Kirkmans fiktiva verk. Jag älskar serietidningen, trots all dess råhet, jag älskar tv-serien och anser både att Andrew Lincoln är en duktig skådespelare som passar som Rick & att säsong 2 är mycket bra, med ett par riktigt starka ögonblick.
Men tillbaka till Telltales The Walking Dead-spel, för precis som i det postapokalyptiska Fallout 3, så vill jag bara vara ärlig & snäll mot alla som jag möter, ja, nästan godtrogen för att väga upp för allt det djävliga som händer vår grupp med individer. Jag fick också den största gruppen överlevande med mig på slutet av första genomspelningen.

Det som dock sänker betyget är produktionsvärdena. För trots att spelet har en animerad grafisk förenklad stil, likt serietidningen, vilket faktiskt är en skön kontrast efter Killzones: Shadow Falls kliniska design, och trots att jag spelar på den kraftfulla PS4:an, så hackar det ordentligt ibland. Även ljudmässigt finns det buggar, med irriterande volymförändringar vid scenbyten som grövsta felet. Röstskådespelarna gör ett bra jobb och lyckas leverera känsla i replikerna, för det mesta.

Spelkontrollen är även den föremål för klagomål från min sida. Det är ett peka- & klicka-äventyr, precis som The Secret Of Monkey Island eller Grim Fandango, och det i sig är inget fel, men dels är pusslen väldigt enkla, dels tycker jag tidsintervallet vid dialogval är för kort. Jag hinner ju knappt läsa alternativen innan jag måste ha bestämt mig för ett knapptryck. Det blir dessutom en tråkig upprepning av typen av val man ställs inför. Rädda den ena karaktären eller den andra. Skulle gärna sett någon utveckling av problematiken, eller åtminstone kunnat strunta i att rädda någon alls...

Hållbarheten är godkänd. Mitt råd är dock att bara spela igenom spelet en gång, för då blir du inte besviken som jag blev, när jag insåg att valen man gör inte påverkar handlingen så mycket som jag trodde! Jag gjorde nämligen en genomspelning där Lee var en riktigt elak skitstövel. Han utförde onda handlingar, men ångrade sig sedan direkt, Clementine blev rädd för Lee, men tröstades av efterföljande svar o s v. Den stora skillnaden var att i slutet av genomspelningen var det en enmansshow istället för en grupp. Jag spelade även expansionen 400 days, vilken var helt okej och en intressant presentation av nästa säsongs persongalleri.

Sammanfattningsvis: The Walking Dead är en interaktiv berättelse, med betoning på berättelse där det är storyn som är spelets riktiga styrka, och de känslor som Lee, Clementine & de övriga rör upp i samspel med varandra. För precis som i tv- & serietidningen är zombieapokalypsen bara en fond, och det är mellan människorna som det riktiga dramat sker. Tyvärr är grafik, ljud & spelkontroll långtifrån perfekt vilket sänker betyget ett par snäpp, men vill man uppleva något annorlunda & emotionellt bör man titta på detta. Är man dessutom ett Walking Dead-fan, finns det inga ursäkter!

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7.5/10
1