Destiny

Jag hade knappt hört talas om Destiny förrän precis innan lanseringen. Efter att den hade varit ute i 2 månaders tid köpte jag det och tänkte ge det ett försök. "Storyn" hängde jag inte riktigt med på men story mode var mer än godkänd vad gäller spelkontrollen, känslan och grafiken. När jag väl hade nått level 20 insåg jag snabbt att det var betydligt svårare att gå upp i level då man behövde ny utrustning som innehåller light levels. Det högsta man kunde komma upp i var level 30 vid det tillfället. Vecka in och vecka ut kämpade jag för att uppnå max level. När jag var nära 30 kom vad Bungie valde att kalla 1:a expansionen The Dark Below. Då höjdes ribban till level 32.

Till en början köpte jag inte The Dark Below eftersom det fick ett genomsnittligt mediokert betyg bland spelpressen och fansen. Efter några veckor kände jag mig dock tvungen då jag blev utelåst från vissa delar av spelet vissa veckor när spelet nollställs. Vid detta läget var jag totalt insnöad eller näst intill besatt av Destiny. Jag hade köpt flera andra spel som jag inte ens hunnit testa pga. Destiny. Jag höll med den allmänna uppfattningen om expansionen, den var medioker. Bungie är väl medvetna om detta och jag tror och hoppas att nästa expansion The House of Wolves blir mycket bättre och innehåller mer. Det återstår att se.

Generellt har jag varit en offline spelare väldigt länge. Med Destiny finns inte det alternativet och jag har verkligen insett vad som kan vara riktigt kul med att köra online. Fast å andra sidan finns det en massa rötägg där ute med som ofta kan få en att känna att lägga av. (Detta har jag även erfarenhet av från Fifa 14-15.) För att köra raids måste man helt enkelt vara ett fireteam som består av 6 guardians. När man kör veckans nightfall strike är det också nästan ett måste att vara 3 som är max gränsen.

Väldigt många har sagt att Destiny är repetitivt, jag kan hålla med om det lite men samtidigt är det du som bestämmer vad och när du ska spela. Ta till exempel bil spel, vad gör man? Man bara kör och kör. Sport spel, repetitivt? Definitivt. Hack and slash, repetitivt. Listan kan göras hur lång som helst. I stort sett kan du hitta ett repetitivt mönster i varje spel.

Jag personligen har endast spelat Destiny sen jag köpte det i höstas och mina andra 12 spel ligger och dammar. Kommer som det känns idag att fortsätta ett tag och skaffa expansion 2 när det kommer ut. För att definiera mitt slut betyg 8 kan jag berätta att jag har dragit bort 2 poäng från betyget 10 fast att jag älskar spelet dels för att jag önskar fler planeter och ytor att forska i samt Bungies smyg tvång och girighet som leder till att du har ett halvt spel om du inte köper expansionen. Man kan inte ta ifrån en något man gett tidigare.

Det är tyvärr en del av spelvärldens utveckling, mikro transaktioner och fula metoder. Samtidigt undrar de varför folk nappar på piratkopior? Ironiskt eller hur?

Att ständigt vara uppkopplad är också ett bekymmer då det blir tekniskt strul såsom server krasch etc. med jämna mellanrum vilket gör spelet ospelbart.

Medlemsrecensioner10