Uncharted: Drake's Fortune

Skrivet av: AG Jati   2014-12-24

God Jul på er alla diggare av Nordens största speltidning. Precis som förra året blir det en spelrecension vid den heliga julen! Den här gången kör vi som vanligt med en mustig actionrökare som ger tårar av lycka!

Vem kunde ha trott att en spelserie som Uncharted kunde bli så mycket större än den kåta hundens dundersucce Jak & Daxter? Förmodligen ingen skulle jag kunna tro. I dagsläget hör just äventyren med arkelogen Nathan Drake till en av de moderna konsolerna till en av de mest framgångsrika. Så, är spelserien verkligen värd all sin positiv kritik den får utav alla spelkritiker? Det ska jag ta reda på. Och vi börjar såklart med det allra första spelet, Drake's Fortune! Så, ta fram din laddade pistol, din sexiga reporter och göm dig vid ett skynke. Detta kommer gå het till.

Vi kastas direkt i vad som kan förväntas i dem allra flesta Indiana Jones/National Treasure-rullar. Vår hjälte är en kaxig krabat vid namn Nathan Drake som skrockar mer än Doktor Hibert. Vid hans sida har han den förtjusande och solbrända reportern Elena. Dem är på en trevlig liten båtsutflykt tills de blir attackerade av pirater. Drake lyckas skjuta ihjäl hela bunten och skrattar lite till. Sen kommer dem fram till en hamn där man får träffa Nates gode kompanjon Sullivan. Båda två tjyvarna har nämligen fått nys om en skatt/förmögenhet som har samlats ihop av den store äventyraren Drake. Så, Nate skrattar lite till och dem är på väg på sitt livs äventyr!

I sann matine-anda har Naughty Dog skapat en vacker och bedårande djungelmiljö på de olika banorna. Men det är inte allt. Det ska även rännas i forser och bestigas höga toppar. Spelet koncentrar först mestadels på pussel, men övergås snabbt till mycket skjutande. Och då menar jag, MYCKET skjutande. Man kan nästan inte gå ett minsta steg utan att stöta på en vild pirat som vill göra livet surt för en. Spelets aktionfyllda scenarion fokuserar mestadels på vidöppna landskap. Oftadels brukar eldstriderna vara väldigt länge, vilket leder till en del frustationsmoment. Oftast brukar fienderna gå bakom dig via en klippöppning eller öppna eld på direkt. Drake's Fortune är inget för den som ogillar frustationsmoment.

Som tur var slipper man laddningstider. I spelet så kastas man direkt in i kapitel, även om vissa leder till mycket anti-climax. Alltför ofta känns den inte som en matinefilm, utan mer som en b-rulle. Det är många sekvenser som känns alltför hoppiga och verkar mer koncentrerad på eldstriderna. Väl då man börjar lära känna nya karaktärer så syns dem i bara ett fåtal sekunder. Karaktärsdragen har vissa brister också. Ta Elena som exempel. Hennes karaktär är inte helt lik en valfri presentation av Kristen Stewart(men hon är ju galet snygg, så man glömmer ju det). Då vissa sektioner ska kännas allvariga känns det mer som man tänker på Nates mystiska posering då han döljer sig i ett gömställe.

När man inte får höra tomma dialoger eller hjärndött skjutande så får man istället utforska spelets miljöer. Och visst bjuds det på många fina sekvenser. Det känns aldrig repetivt. Ena stunden så utforskar man ett förstört kloster eller utforskar de farliga skogarna. Genom spelet kan man även samla på sig ett gäng olika skatter. I början blir det som en barnlek att hitta dem, men senare bär det iväg till mer farligare strapaser. Utmaningen känns stabil och det blir aldrig för lätt eller svårt. Jag körde visserligen ut spelet på Hard, men det blev aldrig löjligt utmanande på något vis. Det är just vad jag gillar mest med äventyrsspel. Underhållningsvärdet är viktigast så att olika typer av spelare kan avnjuta det.

Även om spelet släpptes vid en tid då inte alla hade en Playstation 3 eller Xbox 360 till hands, så har det åldrats väldigt bra. Vissa spel som släppts därefter har aldrig varit så här snyggare. Man fångar mycket av de tropiska miljöerna på ett verkligt vis och gör så att det nästan känns äkta. Jag tycker däremot inte om att skärmen blir vitare och vitare ju mer hälsa man förlorar. På en positiv skala så känns det kanske mer modernt, men jag föredrar en hederlig hälsomätare.

Musik bjuds det inte på värst mycket av. Istället får man höra mycket fågelkvitter eller djurvrål. Det anser jag mycket postivt. Likt dramatiska filmer så spelas en trudelutt efter varje eldstrid som pågått. Sen så tycker jag att det känns mer naturligt för spelets miljöer. Det är ju inte direkt arkad-eran då man hör musik vid varje nivå som man börjar på. Det är en fin symfoni som man får njuta av måttligt och aldrig överdrivet mycket.

Kort och gott så är detta en av de bästa spelen jag kört från Naughty Dog. De gjorde ett djärvt steg då man flyttade från sin plattformsera till ett matinedoftande arkelogäventyr. Är du sugen på att skaffa en av de viktigaste spelen till våra förgående konsoler, föreslår jag Uncharted Drake's Fortune. Se bara till att hålla ögon och öron öppna, för piraterna lurar än där!

Betyg

Spelkänsla: 9/10
Grafik: 9/10