Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Ratchet & Clank: Nexus

Skrivet av: AG Jati   2014-11-26

Den talade katten och levande brödrostens senaste spel fungerar mer som en prolog istället för ett äventyr. Men trots den korta speltiden blir man ändå nöjd med vad man får.

Plattformsidyllen är närapå att dö ut inom Playstations konsoler. Istället så växer äventyrsgenren i spel som Uncharted och The Last of Us. Varför jag just nämner dessa två spel är för att dem är skapade av Naughty Dog. Dessa genier låg nämligen bakom Jak & Daxter-serien. En lika bortglömd spelserie som Sucker Punchs Sly Cooper, vars comeback fick ett milt mottagande. Dem enda som späder ut på sina plattformsspel är Insomniac. Visserligen så har deras spelserie upprepat sig år efter år med samma koncept. Men det är just vad som gör Ratchet & Clank till Ratchet & Clank. Så därför hade jag stora förhoppningar på Nexus. Är det något fansen har väntat på?

Vi kastas direkt i ett flygande fängelse vid namn Nebulox som försvaras av Ratchet, Clank och deras två robotkompanjoner som ni säkert känner igen från de tidigare delarna. I fängelset sitter den hänsynslösa häxan Vendra Prog. Hon har en bror vid namn Neftin som har tagit kommando över hjälte-duons före detta ärkefiender, Thugs 4 Less! Hans uppdrag är att befria Vendra så att hon kan framkalla onda demoner från olika revor. Tyvärr hinner inte våra hjältar fram för att stoppa Neftin och skeppet sprängs. Med nöd och näppe lyckas dem överleva och nu är det bara en tidsfråga innan galaxen är i fara...igen!

Precis som föregående delar har Ratchet en mängd möjliga prylar. Räcker inte en våldsam raketavfyrare eller ett stycke vassa diskus så kan hans nya arsenal göra större inverkan. Vad sägs om ett vapen som förvandlar fienderna till gulliga små snögubbar? Eller ett finurligt plastmonster som skrämmer slag på fienderna? T.o.m en alldeles egen demon som man skjuta på fienderna! När man talar om vapenutbudet så har Insomniac kommit med de knasigaste prylarna på ett bra tag. Exempelvis så finns det en gravitationspistol som likt Prince of Persia kan ge dig en skjuts upp i skyn. Såvida du skjuter rätt.

Detta är ett av dem ytterst få delarna i Ratchet & Clank som inte enbart fokuserar på vapen med uppgraderingar. Visserligen så kan man uppgradera sina vapen till sjukt överdrivna muskedunder, men det är störst fokus på plattformar. I det här spelet så tar man tillbaks mycket av det hoppandet man hade i de tre första delarna. Ratchet hoppar runt på magnetiska plattor då gravitation tar över, eller så går Clank i Limbo-mode och utforskar sitt egna pussel som kräver mer tänketid än föredelse. Det kan kännas positivt då spelseriens starkaste sida inte har varit själva utmaningen.

Genom spelet så får man utforska mer exotiska och vilda strapaser som känns mer som taget från Jurassic Park och Bioshock-spelen. Spelet erbjuder mycket vackra skogsmiljöer och bergstoppar. Sen så blir det extra kusligt då man beger sig in mörka gångar så gör det förtjänt av PEGIs "Skräck"-märkning. Detta är ett av de mest obehagligaste Ratchet & Clank-spelen och spelets huvudfiende är inte dålig han heller. Synd bara att det inte varar särskilt längre och att de flesta mörka gångarna bara varar någon minut. Jag önskar man kunde få se mer av exempelvis sekvensen då man utforskar en planets kloaksystem. Där hade jag som roligaste.

Spelet varar tyvärr inte särskilt längre. Att bara fokusera på själva storn tar väl c:a fyra timmar. Samla ihop alla föremål, fusk och skicklighetspoäng tar väl det dubbla av den tiden. Annars om du fokuserar på att klara spelet fullt ut så tar dem väl ett halv dygn eller mer. Sen så känns trophy-urvalet rätt fantasilöst och består endast av basic stuff som vem som helst kan greja. Men i överlag är det värt ett köp, och jag tror att de flesta spelbutiker tar spelet bara för en dryg hundring eller mindre. Så, är du ett fan av plattformsspel är det en bra deal!

Betyg

Spelupplevelse: 9/10
      Grafik: 9/10