Halo 2

I och med Halo 2 gör en rad nya fiender sitt intåg, vissa av dem avslöjar sitt fula tryne redan i spelets intro, medan andra låter vänta på sig. Största nyheten är de så kallade Brutes, en ras som fungerar som livvakter åt några andra nykomlingar, kallade Profeter. Brutes är fruktansvärt starka sällar och fläckvis beklädda med päls. Likt ursinniga stenåldersmänniskor brukar de klubbor som knäcker en skalle fortare än man hinner säga valnöt. Att avfärda dem som stora, dumma långsamma vore helt fel för Bungie har smidigt undvikit klyschorna och istället skapat en fiende som är lika starka som snabba, brukar distansvapen med samma säkra hand som de svingar sina klubbor och tillhör de absolut mest intelligenta bland covenanterna.

Profeterna de skyddar är däremot mer av en klassisk kliché och känns lite som genomonda versioner av Lucas gemytlige rymdgubbe Yoda. Gamla, rynkiga, förkrympta men visa och psykiskt oerhört kraftfulla. Profeterna fungerar som covenanternas överpräster och leder attacken mot människorna. För tillfället är de på särdeles dåligt humör efter debaclet med ringvärlden Halo, som de aldrig lyckades skaffa herraväldet över. I och med introducerandet av profeterna får vi också äntligen veta lite om varför de krigar mot människorna, lite mer om flood men framför allt lite mer om covenanternas allra innersta väsen och historia.

Storheten i Halo låg i den överlägsna kontrollen, variationen, strukturen och designen. Bungie har lyckats förbättra samtliga delar av spelet och återseendet med Master Chief blir ett oerhört kärt sådant. Han kan numera använda två handeldvapen simultant, vilket givetvis innebär en himla massa mer skjutande samt ett tiotal roliga kombinationsmöjligheter. Livsmätaren är borta vilket innebär att du är en dödens lammunge om energiskölden går i botten. En annan stor skillnad gentemot det första Halo är att byggnader och omgivningar nu kan förstöras. Gömmer sig en fiende bakom ett träd så spräng det och vad du än gör - ta inte skydd bland tunnor med okänt innehåll. Ett förlupet plasmaskott från fienden kan få det hela att brisera och flambera stackars Master Chief.

Medlemsrecensioner39
Samlat betyg: 8.9/10
1