Battlefield 1942

Skrivet av: AG Jati   2013-11-18

Gudfadern av alla militärspel. Finns det något mer att säga?

Jag har aldrig varit ett stort fan av krigsspel och kommer nog aldrig bli det. Det har bara funnits en gång då jag försökte på ett sådant spel. Det var spelversionen av brädspelet Battleship. Ett hyfsat roligt spel som var bäst då man var två och skänkte gigantiska skepp. Jag har inte heller ens lagt vantarna på ett Call of Duty eller Battlefield, som alla gillar nu för tiden. Varför undrar ni? Jo, det finns många andra spel där man kan göra så mycket mer än bara skjuta, dö, skjuta och åter dö! Men nu har jag fått en helt annan bild. Och det startade med militärspelens furste, Battlefield 1942

Spelet tar dig in i mitten av världskrigen. Det är de allierade nationerna mot de hänsynslösa axelmakterna. Alla är ute efter makt, pengar och mark. Där kommer du som spelare in i bilden. Din uppgift är att få full kontroll av världens krigsländer och få dina fiender att se mjäkiga ut. Vinner du går du ett steg närmare mot total världserövring. Förlorar du, tappar generaler som grannländer hopp för dig och börjar samarbeta med fienderna. All den aktion kompenseras spelvärldens häftigaste soundtrack och flera ton krutdurkar och skottljud. Blir du den sista mannen då striden är över?

Receptet på detta mästerverket är den minst sagt underbara spelmiljön. För att vara ett spel som är över 10 år gammal skulle det kunna jämföras med spel som är hälftes så gamla. Alla de dystra och bruna krigsmarkerna ger den perfekta stridskänslan och fokuset på realism är...tja stort! Var och en soldat har en praktiskt radio som antingen pratar engelska, tyska, ryska eller japanska. När man hör hur en ilsken korpral försöker sammanställa sina trupper på en utpost låter det som Mel Gibson från "We Were Soldiers".

Spelets storyutveckling består mest av ett par rader som visar slagfältets runda och beskrivning. Jag önskar att Electronic Arts kunde slänga in några fina cutscenes för att skapa en mer filmisk känsla. Det hade gjort spelet så mycket mer mästerligt. Men man ska inte klaga då resten av spelet är så underbart välgjort! Och bäst av allt är att det finns så mycket sätt att komma in i spelet på. Led din mannar från krigsskeppet till land. Eller kasta dig ut från ett plan till en högpulsig fallskärmssekvens. Spelet blir så otroligt beroendeframkallande att man får lust att hålla på i flera år!

Men lugn i skogen, ett spel kommer med sina brister. Och det är som vanligt de datorstyrda medhjälparna/motståndarna. Vid den enklaste svårighetsgraden tänker de flesta soldaterna logiskt och gör precis vad dem ska göra. Men då man höjer svårighetsgraden! Gudskelov, vad knasigt det blir! Även om jag på egen hand har tagit en utpost så tar det över 6 minuter innan mina vapenbröder fatta att det är fritt fram! Ta utposten för bövelen! Och det slutar mest med att en Priest eller en Sniper dödar mig utan att jag märker det. Och utposten blir fiendens igen. Vill du spela detta spel, är den bästa lösningen att välja online. Det är så mycket roligare att bomba sönder eller peppra ihjäl sina fiender.

I slutändan är ändå Battlefield 1942 ett makalöst spel och ett av dem bästa spel jag någonsin spelat. Förstod du, precis om jag inte vitsen med militärspel är det bäst att börja med detta spel! Och kom ihåg att få dina vänner till att gilla spelet, för det är helt awsum att köra online! Du är väl inte en viking utan en stridsman!

Betyg

Spelet: 10/10
Grafik: 10/10