Grand Theft Auto V

Skrivet av: Ässet   2013-09-26

GTA IV var för mig kanske den här generationens mest efterlängtade spel. GTA III, Vice City och San Andreas var alla underbara upplevelser och gränsen för vad frihet i spel innebär flyttades fram för varje del. Tanken på vad Rockstar kunde tänkas erbjuda på dom nya konsolerna var nästan svindlande.

När GTA IV släpptes var det mycket som hade förbättrats. Fysikmotorn innebar att det kändes som att man styrde en verklig person, grafiken stod sig betydligt bättre mot konkurrenterna jämfört med PS2-erans spel och människorna i Liberty City kändes mer levande. Men samtidigt hade Rockstar tagit ett steg bakåt när det gällde det som gjort spelserien så stor - friheten. Det var en besvikelse i ett annars mycket bra spel.

Det känns därför naturligt att Rockstar nu, med ett GTA-spel till den här generationen under bältet istället fokuserar på göra ett ännu större spel som erbjuder betydligt mer frihet. Men samtidigt, med lärdom från bland annat Red Dead Redemption, förfinar spelsystemet och krämer ur i princip all must som finns från dom 8 år gamla konsolerna. Grafiken är enastående för att vara ett multiplattformsspel, fysikmotorn är ännu mer verklighetstrogen och bilstyrningen betydligt mer kontrollerbar.

När spelet startar och jag tar mig förbi dom inledande prologuppdragen har jag inga som helst tankar på att sätta mig in i vad Franklin har för åtaganden i Los Santos. Istället tar jag bilen och kör norrut, genom vildmark och öken, så långt jag bara kan.

Till skillnad från tidigare GTA-spel är hela världen upplåst från start och jag måste säga att det är ett väldigt klokt beslut att göra så. Istället för att tvinga sig igenom ett antal uppdrag innan man kan ägna sig åt absolut upptäckande låter Rockstar mig göra precis som jag vill. Jag hittar en cykel och kämpar mig upp för ett högt berg, där uppe njuter jag av utsikten en kort stund innan jag viner ner i susande fart längs bergets slutning, förbi prärievargar och andra vilddjur innan jag bestämmer mig för att ta tag i spelets huvudstory.

Till en början är Franklin den enda spelbara karaktären men ganska snabbt kan man spela som Michael och till slut Trevor vilket öppnar upp spelet betydligt. Även om hela världen är tillgänglig blir man ganska låst till att hålla sig i Los Santos som Franklin och Michael eftersom det är där dom har sina hus och det är där uppdragen finns. Kontrasten man möts av som Trevor uppe i Blaine County är därför väldigt välkommen och ger ännu mer variation till spelet.

Uppdragsstrukturen är sig lik från tidigare GTA-spel. Kör hit, döda den här, ta den här bilen och så vidare. Men det finns också några guldkorn och det är inte minst i samband med dom så kallade "heists" som finns i spelet. Till dessa krävs en del förarbete där man ska fixa saker innan och kan välja mellan olika tillvägagångssätt för hur uppdraget ska utföras. På förhand hade jag fått intrycket att dessa skulle utgöra en stor del av spelet men om sanningen ska fram är dom bara ett fåtal. Oavsett vilket är det huvudstoryns höjdpunkter och jag ser fram emot att spela om dom med andra val snart.

Vid sidan av finns det en hel del annat att ägna sig åt. Det finns sammanlagt 58 så kallade "Strangers & Freaks" vilket är mindre uppdrag med ganska skiftande kvalitet. Sedan finns det "random events" vilket är små möjligheter att hjälpa en stadsbo i nöd, ge sig in i en eldstrid, råna en värdetransportbil och en massa annat. Dessutom finns det ett gäng olika race man kan tävla i med diverse fordon, triathlontävlingar och golf- och tennisbanor som kan utnyttjas. Det finns med andra ord ingen som helst anledning att lägga ner spelet när man är klar med huvudstoryn.

Spelet har dessutom en egen aktiemarknad där man kan investera sina pengar i ett visst företag och se dom växa. Detta kan och bör inte minst utnyttjas under spelens uppdrag där man snappar upp en hel del nyttig information. Möjlighet finns även att påverka kursen helt på egen hand genom att handla aktier i ett visst företag och sedan förstöra den värsta konkurrentens lastbilar. Tyvärr påverkade det här inte marknaden i den utsträckning jag hade önskat så det enda sättet att verkligen tjäna dom stora cashen är att vara taktisk när det kommer till i vilken ordning man gör uppdragen. För ju mer pengar man lägger på aktier desto mer kommer man också att tjäna.

Pengar går även att tjäna genom att köpa olika näringsfastigheter som man dessutom kan utföra uppdrag åt, en del roligare än andra. Av dessa näringsidkare får man sedan en summa pengar varje vecka.

GTA-serien har alltid fått kritik för att ha varit våldsam och brutal och inte minst i GTA V har ett parti ur spelet där man ska tortera en stackare för information fått extra mycket uppmärksamhet. "Rockstar gick över gränsen", har det sagts från olika håll. Jag väljer att se det på ett annat sätt. För det första är det bara ett spel och den enda skillnaden jämfört med filmer (där det förekommit ofta, tortyrscenen i Reservoir Dogs är ju numera klassisk) är att man i GTA själv får styra. För det andra är allt, hela världen och alla karaktärer, satir. Rockstar skämtar om samtiden och tar upp en massa aktuella frågor som ingen annan film, TV-serie eller TV-spel gjort tidigare. Man kan tycka att den tortyr-delen var osmaklig, men borde den tas bort? Nej. Just den delen är visserligen nödvändig för att ta sig igenom spelet men i övrigt finns det alltid ett val för hur man beter sig.

Vill jag tafsa på strippor tills jag blir utslängd eller vill jag placera klisterbomber på 5 bilar som stannar för ett rödljus och sedan spränga dom i en stor explosion eller vill jag kniva ihjäl varenda människa jag passerar kan jag göra det. Det är bara jag själv som stoppar hur svinig jag kan vara. Om jag hade velat hade jag kunnat hålla hastigheten och stanna för rödljus och aldrig ens drömma om att skada någon jag stöter på. Det innebär också att varje spelares erfarenheter blir unika och inte sällan upplever jag saker som det känns som att jag är först i världen med.

Och det är ju så det ska vara, när friheten är som störst. När GTA Online dessutom står för dörren är detta ett spel som inte kan ignoreras.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.8/10