Alan Wake's American Nightmare

Efter att ha spelat första så började jag med standalonexpansionen American Nightmare och för de som inte spelat det första spelet så fastnade Alan Wake i mörkret till slut och det är där expansionen börjar.

Redan från första spelbara sekvensen märks direkt förbättringarna i både ljud, HUD och grafik. De redan superba ljuseffekterna är nu ännu bättre och jag kan inte vänta på att hitta en flare för att få njuta av lite tekniskt ljus i mörkret. Ljudet är nu nästan lite småskrämmande när man känner sig ensam i mörkret. Röstskådespelarna känns mindre övertygande den här gången däremot.

HUDen är minimal, snyggt designad och enorm smidigt vilket ger en ny touch på ett vinnande koncept. Så med de tekniska aspekterna klara hur är gameplay och story? Well... Där det första spelet verkligen glänste i mina ögon, det var verkligen underbart att någon vågade göra något nytt och att det gjordes på ett så bra sätt men här är det som att de skrotade det helt. Från början så kändes allt rätt och jag var enormt taggad på att få uppleva ett till äventyr med Alan. Det slutade med en ENORM besvikelse, när det från början är spännande och intressant låter spelet dig sedan göra PRECIS samma sak 2 gånger till och sen är det slut, klart, avslutat. Jag vet att för 8 euro kan jag inte klaga på 4 - 5 timmar spelande när det faktiskt är så pass hög kvalitet men ändå.

Jag spenderade de timmarna med att gå runt och leta efter manuskript för att låsa upp vapen. Ja du läste rätt, den lilla atmosfäriska delen är nu inte alls lika atmosfärisk då du samlar dom för att låsa upp vapen! Det är inte ens logiskt! T.om i föregångaren så var det mycket bättre utformat sidorna låg lite härochvar och hjälpte bygga upp spänningen. Jag vill inte samla sidor för att låsa upp en assualt rifle?!

Det för mig till nästa punkt, arsenalen har utökats och det är faktiskt till det bättre att ha med flera vapen men varför kan jag hitta en AA-12?! För er som inte vet vad en AA-12 är så är det en helautomatisk shotgun som i spelet är semiautomatisk. Det är så ologiskt på så många plan varför den skulle ligga försluten i en metallåda i Amerikanska "vildmarken". De har även fört till M16 och M14 vilka båda är logiska då de används i USA's armé och är inte helt ologiska att de skulle hamna där men.

NU klagar jag mycket på det men en del av atmosfären i Alan Wake var att du hade bara vapen som fanns till hands, inga sjukt bra vapen som M16 eller en Uzi (som förövrigt är alldeles för bra).

Combat systemet är bättre nu och det är faktiskt möjligt att undvika attacker nu. Något jag fann VÄLDIGT svårt att göra i det första spelet. Det går snabbare att lysa bort mörkret från "the taken".

Men storyn... Vad hände? Hur gick det från en brilliant story till att vara dassig med en smula guldkorn i? Spelet leker lite med fysikens lagar och tanken på tidsloopar vilket det gör hyfsat bra storymässigt men gameplayet får lida fruktansvärt för det.

När storyn väll är klar så har man även möjlighet att spela arcade mode. Jag vill direkt säga, det är inte bra. Det är fruktansvärt och det är en massaker av det koncept man började serien med att slåss mot The Taken i 10 minuter och få så mycket poäng som möjligt. Låter det som en psykologisk skräck thriller? Jag vill inte spela Alan of Duty eller Gears of Wake. Det är inte det jag köpte spelet för.

Som slutord vill jag säga att om man inte är absolut ett Alan Wake fan så kommer man förmodligen tycka att det är ganska halvdant och det finns ett par guldkorn i spelet det ska sägas, men för det mesta så har man verkligen slaktat orginalkonceptet och gjort det mer actioninriktat. Kanske väntade jag mig för mycket? Nej, jag inser att man försökte göra spelet mer interaktivt och roligare men det slutar snarare i totalkrasch.

Så trots alla saker som jag tycker gjordes fel så måste sägas, allt tekniskt har förbättrats, mekanikerna fungerar smidigare och för 8 euro så är det inte alls ett dåligt köp. Hade det kostat 20 euro då hade jag sågat det hårdare. Det finns en relevans då spelet har kostat mindre att utveckla och teamet har haft mindre tid på sig. Men inga krascher, inga tekniska problem alls.

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 7/10
Ljud: 6/10