Soul Sacrifice

Ah, Soul Sacrifice, detta ljuva action-rpg. För Vitaägande rollspelsfans finns nu ett trevligt alternativ att ta med sig på resande fot. Men låt oss ta det från start och komma fram till vad det är som gör Soul Sacrifice till ett bra spel, men som inte kommer bli Vitans "killer app".

Jag vaknar upp i en bur, skräckslagen. Alldeles nyss slaktade den komplett galne magikern Magusar en av de många fångarna, och skriket lät fasansfullt. Min karaktär väljer att bryta sig ur buren och börja slåss, men blir direkt till potatismos av Magusar. Då var äventyret slut då, roligt spel...

Men nej, istället börjar jag om som en annan karaktär. I en hög med ben jämte mig talar något. Efter lite arbete med att få bort dem, visar det sig att det ligger en talande bok där. Librom heter den, och verkar förbannad. Det är genom den här boken som jag kommer att uppleva alla mina äventyr i det här spelet.

Spelets meny sköts lätt och smidigt via touchscreen. Att bläddra mellan sidorna fungerar alltså utmärkt och man har enkel koll på vad som finns. Som exempelvis singleplayern. Storyn är uppdelad i kapitel och nästan varje sådant slutar sorgligt. Alltså är det en otroligt deprimerande historia som målas upp. Dock är den inte dålig, för det mesta gillade jag texten jag läste och berättarrösten jag hörde, om hur min huvudperson exempelvis fick offra sin kompanjon för att bli antagen till magikernas "förening", kan man säga.

Det här betyder också att det inte finns någon värld att utforska. Istället kastas du in i en arenaliknande värld där det gäller att klara det givna uppdraget. Lätt som en plätt då alltså! Sanningen är långt ifrån det dock. En del bossar är extremt svåra att ta kål på, men då dessa strider är episka kompenserar det de med råge. Man känner sig otroligt nöjd efter att ha vunnit över en boss som man dött mot otaliga gånger tidigare. Sägas ska även att bossarna är fantasifulla kreationer som verkligen inger respekt.

Spelkontrollen som finns är lätt att lära sig och den ger inga bekymmer alls. Inga onödiga gimmickar finns, utan allt har en klar plats. Grafiken är speciell, inga snygga texturer precis, men en distinkt egen stil och design som jag på vissa banor uppskattar, men som jag på vissa inte tycker är speciellt snygg.

Det finns otroligt många uppdrag i spelet. Oftast går de ut på att döda en sort av det monstret, eller den bossen. Ibland blir det repetetivt till tusen. Du gör samma sak hela tiden. Slåss, duckar, avfyra en attack (alt. dö också). Det finns vissa saker som råder bot på det repetetiva ett tag, men inte i längden. Första saken är taktiken. Soul Sacrifice har ett djupt stridssystem. Du kan bära med dig sex stycken olika magier samtidigt, men då det finns en halv sjö av dessa går det verkligen att experimentera. Ska jag satsa på närstrid? Långdistans? Vad har monstret för svaghet? Vad för attacker kommer jag utsättas för?
Det ligger i att prova mycket, och se vad som kommer fungera, oftast vet man att man har lyckats då man fäller den stora bossen.

Även att offra själar, därav namnet, eller att rädda dem är en viktig bit. Vill du stärka ditt liv eller din attack? Här finns också en stark taktisk gren som blir jättebra tillsammans med magierna man väljer.

Men vad som verkligen skiner i Soul Sacrifice är co- op. Framföralt tillsammans med kompisar. Man kan anpassa sig till varandras taktiker, någon väljer försvar, någon annan väljer närstrid osv. Multiplayern är kort och gott bland det bästa du kan finna på Vitan. Rolig, actonfylld till tusen, viktiga taktiska moment som signum. Faller en vän kan man antingen offra honom (något som garanterat får honom att hoppa av glädje) eller rädda honom. Räddar du honom försvinner hälften av ditt liv, men om du offrar honom släpps en kraftfull attack lös mot alla monster på banan. Det är roligt att offra sina vänner, men det är irriterande att bli offrad= mer taktik.

Soul Sacrifice är ett mycket bra spel. Med episka bossfajter och rolig co-op, till en förvånansvärt bra story. Avsaknaden av frihet och mellansekvenser och att spelet är repetetivt kan avskräcka en del från att köpa detta. Men har du överseende med det rekommenderar jag dig detta spelet varmt!

Samlat betyg: 8/10
1
2