Uncharted: Golden Abyss

Jag ska ha det sagt innan jag börjar recensionen! Jag har aldrig spelat eller ens testat den hyllade uncharted-trilogin till playstation 3, även om jag många gånger har varit frestad att slå till på ett exemplar eller en samlarbox. Det är dock nu, med PS vita och med mitt premiärspel som jag för första gången får upptäcka Nathan Drakes magiska upptäcktsfärder efter skatter och artefakter.

Spelet börjar med att Mr. Drake följer med sin kollega Dante för att tyda några artefakter någonstans i Sydamerika. Medan de springer runt i djungeln kastar de konstant gliringar och skämt mot varandra, och sägas ska att en del av dem är riktigt underhållande. Snart ansluter även Chase, en ung kvinna med en speciell medaljong.
Samtidigt råkat de reta upp den maktgalne generalen Guerro som snart sänder hela sin armé av soldater för att göra processen kort med de skattsökande.

Redan i inledningen av spelet så är grafiken rent av bländade. Uncharted: Golden abyss är fruktansvärt snyggt rent grafiskt och är troligtvis det snyggaste man just nu kan spela på bärbart och det utklassar tidiga ps3-spel som Resistance: fall of man. Kort sagt är det riktigt tekniskt kompetent.

Även storyn är härlig att få ta del av. Vad jag själv läst har trilogin till playstation 3 fått mycket positiv kritik på grund av bland annat storyn, och Golden abyss' är inget undantag. Den är intressant och välgjord men saknar lite "go". Vissa partier blir rätt långsamma (som inledningen) medan en del andra är lysande som när Drake och Chase ska lösa ett pussel i grottorna. Då är det verkligen bra!

Vitans kontroller utnyttjas till fullo, där en del funktioner är riktigt roliga. Att rita en väg där han ska klättra med fingret är en favorit, liksom att kasta granater med skärmen. Tråkigare är det i närstrider och när man ska skära exempelvis några bambuträd, då man måste dra med fingret på utstakade pilar. Inte speciellt kul om man frågar mig. De analoga spakarna gör såklart ett toppjobb att få till skjutningen av onda grabbar, men just denna biten tenderar i att bli lite repetitiv.

En klar besvikelse är att det inte finns multiplayer. Jag är inte fan av tredjepersonsaction i flerspelarläge, men då det inte finns något bra actionalternativ i multiplayerform just nu så ger det även intrycket av att spelet var aningen framstressat. Spelet är riktigt bra i singleplayer, men när kampanjen är klar så finns det ingen anledning att spela om det om man inte vill samla alla saker som finns strösslade runt omkring banorna.

Jag rankar själv Uncharted: golden abyss som ett av de bästa spelen jag spelat, oavsett plattform. Att det inte finns multiplayer stör inte den grymma singleplayerupplevelse som här finns att uppleva. Den kanske bästa grafiken på bärbart som finns att hämta just nu, en intressant story, en del häftiga kontrollmetoder och bra action gör detta till ett måstespel till Playstation vita.

Gå och köp!

Samlat betyg: 6.8/10
1