Black

Skrivet av: nap_exe   2007-09-19

Det har avlossats fler skott än i Terminator-, Matrix- och Rambotrilogin tillsammans. Criterions steg ut i first person shootergenren är minst sagt imponerande.

Criterion slänger dig praktiskt taget in i spelet och ens första fumlande minuter innan man lär sig kontrollen är både förvirrande och stressiga. Det hela blir inte bättre av att kulor viner över huvudet på en och man har hela tiden känslan av en stundande undergång flåsandes i nacken.
Men så fort man lär sig hur man plockar upp vapen samt avlossar dem slutar man inte förrän flera timmar senare, då spelet är avklarat och sluttexten rullar som lämnar en suktandes efter mer. Men nu går saker och ting i förväg.

Med kontrollen bemästrad skjuter man smidigt upp den första dörren, och många fler ska det bli, allt i detta spel löses nämligen med våld och inget annat, möjligtvis list. Det som slår mig så fort jag kommit ut på den krigshärjande gatan är hur ofantligt snyggt Black faktiskt är, Criterion tycks ha pressat varenda droppe ur PS2:an och effekter avlossar varandra som fyrverkerier på nyårsafton, en explosion där, en här och fem till där borta. Att återanvända grafikmotorn från Burnout-liren var inget annat än ett snilledrag då spelet minst sagt är supersnyggt. Ljudmattan går inte heller den av för hackor, detta blir man inte minst påmind av då man utkämpar svettiga eldgivningar med fienden på en ödelagd bas mitt på ett minfält. Skott viner förbi mina öron och jag hör minornas kedjereaktionsexplosioner, allt låter så verkligt så att jag greppar hårdare om kontrollen samtidigt som svetten lackar. Musiken hjälper även den till med att skapa en intensiv känsla och är förvånansvärt bra.

Kontrollen tåls att diskuteras och alla vet som bekant att PS2-dosan är långt från optimerad för first person shooter eskapader. Dock tycker jag Criterion löst det hela på ett smidigt sätt och man känner alltid att man har full kontroll över vad som sker, och om du dör är det sällan kontrollens fel. Men mer precision kunde ändå önskas, speciellt på vissa banor där sniper kunskaper behövs, då kan man bli påmind om att man faktiskt spelar på en PS2:a och inte Bungies Halo. Men överlag är jag faktiskt ganska nöjd och kan lugnt konstatera att Criterion gjort ett bra jobb, och kontrollen lämnar lite över att önska.

Den artificiella intelligensen (AI:n) blir jag stundtals tveksam över, för vissa stunder kan man nästan tro att fienderna har öronen proppade med broccoli, men andra hör de hur bra som helst. När de väl upptäcker ens avancemang grupperar de snabbt och anfaller från alla hörn och kanter med overkliga proportioner skott. Det värsta man kan råka ut för i fiendeväg är de stora grabbarna med kevlarprydda överkroppar tillsammans med en fashionabel hjälm, dessa tål nämligen overkligt mycket skott och rusar mot en som ett ostoppbart lokomotiv. Fienderna överlag tål även de en stor summa skott utan att ge sig, om man inte är pricksäker nog att träffa dem i huvudet, vilket resulterar i att de kolar på stört. Overkligt kan tyckas men det bidrar en del till att svårighetsgraden höjs ett snäpp och hindrar alla "rusa och skjut" människor. Här gäller det alltså att huka mycket, avancera sparsamt, se sig om och se till att inte vara blyg på avtryckaren när det väl gäller, samt ha kvicka reflexer. Hur mycket du tål syns uppe i vänstra hörnet och fylls på med hjälp av utspridda förbandslådor som man kan välja att använda på plats eller spara till mer välbehövda tillfällen. På svårare svårighetsgrader är dock dessa borttagna helt vilket bidrar till att spelet blir sjukt svårt och krävande.

Handlingen i spelet måste jag erkänna att jag missade stora delar av då det inte lagts mycket krut på att göra den så tung som möjligt, detta kan på pappret se ut att vara ett dumt drag eftersom tidigare nämnda Halo har handling som heter duga. Men i Black spelar det faktiskt ingen större roll, man bryr sig inte om vad det handlar om. För här är action i centrum på spelets samtliga banor och man får en sådan adrenalinrush att man glömmer allt vad handling heter och älskar Criterion för varje stund man får avlossa skott i sinnesjuka mängder i ett intensivt tempo.

Ja, ni har säkert vid det här laget gissat er fram till ett betyg, jag tycker om Black, jag tycker om det skarpt. Läcker grafik, godkänd kontroll, hyfsad AI, förvånansvärt bra musik och intensivt tempo gör Black till ett av årets absolut bästa actionspel. Det enda jag kan tänkas klaga på är att det tar slut på tok för fort. Men för den som vill ha mer kan utmana sig själv genom att försöka orka sig igenom spelet på de svårare svårighetsgraderna, då kan jag lova er att man får något att bita i.

Grafik, 10 - PS2:an kan nog inte pressas mycket hårdare än såhär

Ljud, 10 - Förstklassigt ljud och stämningsfull musik

Kontroll, 8 - För att vara en PS2-dosa funkar den bra