Dead Space

Jag skrattar av lycka då jag har spelat 20 minuter på "Dead Space"- redan efter så kort tid har spelet överträffat mina (medelhöga) förväntningar.

Nästan direkt beskådar jag mina vänner bli slitna i stycken av otäcka f.d besättningsmedlemmar ombord på det enorma skepp jag befinner mig på. Jag får en chans att fly, och tar den. På så sätt lurar jag in mig själv i en mörk korridor, och upptäcker snart att jag inte är ensam...

"Dead Space" är riktigt läskigt- det kan jag lova. Vissa sekvenser hör till den klassiska "flyga ur stolen"- taktiken, medan man i andra sekvenser blir vittne till en långsamt stegrande stämning (vem kommer t.ex glömma rummen där lamporna blinkar oavbrutet och musiken samt de mekaniska ljuden från skeppet gör det omöjligt att höra rymdvarelserna komma...?). För första gången på länge blir jag LIVRÄDD framför en skärm (senaste gången var "Slender"), och jag kan bara säga att jag saknat det, så skräckspel är ett stort intresse.

Trots att skräck- inslagen kanske är mer utvecklade än storyn i sig, finns en väldigt bra bakgrundshistoria: vi människor "käkar upp" hela planeter genom att borra i dom, och utvinna material. Vi förstör alltså hela världar för vår egen vinning, utan att tänka på vad det kan kosta. I detta fall följer en mystisk, utomjordisk ras med ombord på ett skepp som nyligen borrat hål i dessa varelsers hemplanet. Märker jag en gnutta varning i detta? Är det ett tecken på att människan har gått för långt med sin strävan efter makt, och att de nu får sin hämnd? Jag antar att man kan tolka det olika, men det är trots allt inte storyn som är anledningen till att man lägger pengar på spelet.

Ett plus är den aningen långsamma kameran. Hör man ett ljud här och ett ljud där, ligger det i mänsklig natur att vilja se vad ljudet härstammar från. Tittar man åt det ena hållet, har då rymdvarelsen från de andra hållet redan börjat sin språngmarsch mot dig.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1