The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrivet av: Honored   2013-01-23

Det känns konstigt att börja en recension med att säga att Skyrim är bättre än både Oblivion och Fallout 3 tillsammans, men vad ska man göra när det är sant. Efter strax över 36-timmar in i spelet är det dags för oss att bjuda på en recension av det här mästerverket från Bethesda Softworks.

Personligen är jag ett riktigt stort fan av både Oblivion och Fallout 3, men inget av tidigare nämnda spelen kommer ens i närheten av The Elder Scrolls V: Skyrim. Varken i storlek eller i rent underhållningsvärde. Skyrim bjuder på en helt fantastisk värld som är så fullproppad av spännande quests att det nästan är svårt att få ett grepp om spelet, positivt menat såklart. Det går egentligen inte ens jämföra det här spelet med något annat som finns ute just nu, då det skulle få alla andra spel att kännas tomma och innehållslösa. Skyrim är så sprängfyllt av innehåll att man undrar hur utvecklarna har hunnit med att stoppa in alla dessa godsaker i ett enda spel. Även fast det kanske inte är det mest tekniskt fulländade spelet hamnar det ändå på toppen, för de problem spelet lider av påverkar inte helhetsupplevelsen speciellt mycket när det väl kommer till kritan.

Skyrim utspelar sig i norra Tamriel och har ett väldigt vikingainspirerat tema rakt genom, men med det sagt betyder det inte att det endast är en enda kall och snöig miljö. Nej, det är snarare tvärtom, man slutar aldrig att förundras över alla olika miljöer du ser i spelet och det är svårt att komma på ett spel som för tillfället är mer vackert än just Skyrim. Även fast Nord-folket utgör större delen av Skyrim kommer du också hitta alla andra raser från tidigare Elder Scrolls-spel, så du behöver inte vara orolig över att enbart få spela som en grovhuggen Nord.

Men jag vet vad ni vill höra om, jag vet. För trots vackra miljöer och ofantligt mycket att göra är det en sak som gör Skyrim extra speciellt och det är drakarna. En kort spoilerfri backstory är att det är något som väcker de uråldriga drakarna till liv i Skyrim och det är ditt jobb som "The Dragonborn" att ta reda på varför det här sker och hur man ska gå till väga för att stoppa det, då det kommer bli undergången för människorna i Skyrim och kanske hela Tamriel. Mer än så vill jag faktiskt inte avslöja om själva huvudstoryn, vill du veta mer får du faktiskt göra din plikt och spela spelet. När vi ändå är inne på ämnet, finns det två olika typer av drakar. Eller nej, det finns en hel uppsjö av olika arter av drakar men det jag refererar till är storydrakar och random-spawnade drakar. Drakarna i Skyrim är inte enbart kopplad till själva storyn i sig, t.ex. kan du i lugn och ro vara ute och rida i en vacker björkskog när det helt plötsligt uppenbarar sig en enorm skugga på himlen och rätt som det är blir du attackerad av en drake, som du får ta dig an med alla medel som finns tillgängliga. Det här kan hända var som helst och när som helst och är inte kopplat till själva storyn på något sätt. Men sen finns det även storydrakar som först uppenbaras när du når vissa punkter i själva huvudquesten. När du sedan fäller en drake absorberar du, som dragonborn, dess själ och dess kraft och vad det sen leder till tänker jag inte avslöja här.

Även fast Skyrim har en huvudstory, så behandlas den inte på samma sätt som i liknande spel. När du är klar med den lämnas du bara där, precis som med vilken annan quest som helst. Det finns inget definierat slut. När du är klar med huvudstoryn har du bara klarat av en quest som är några timmar längre än alla de andra quests som finns i spelet. Jag skulle vilja dela upp Skyrims questsystem i tre olika delar. Huvudquesten, sub-quests till huvudstoryn och alla sidoquests. Där sub-quests till huvudstoryn kan hjälpa dig att avancera fast det ändå inte är ett krav att göra dessa för att klara huvudquesten. Sidoquests finns det en uppsjö av men de är heller inget som vi sett tidigare eller i andra spel. I Skyrim finns det sidoquests som kan vara lika långa som vissa andra spel. T.ex. kan du gå in i en dungeon som har en helt egen quest-line som tar flera timmar att klara. Under mina 36-timmar in i spelet har jag inte stött på speciellt många quests som endast känns som utfyllnad och jag börjar tro att de inte ens existerar i Skyrim. Hur Bethesda har lyckats med det har jag ingen som helst aning om, men de har gjort det och de har gjort det med bravur.

Om du är van vid liknande spel och kanske till och med har spelat tidigare Bethesda-titlar vet du att huvudstoryn endast utgör en liten del av själva spelet och i det här fallet en väldigt liten del av spelet. Tro nu inte att huvudstoryn är kort, nej du har säkerligen minst 40-timmar huvudstory att arbeta dig genom, sen tror jag även att det finns personer som säkerligen kommer spendera 50-100 timmar i spelet utan att ens påbörja huvudstoryn, för det är en möjlighet. Om du inte är intresserad av att ta reda på ditt öde, behöver du inte göra det. Men du kommer ändå få en upplevelse utöver det vanliga.

Levelsystemet i Skyrim ser något annorlunda ut mot vad det har gjort tidigare. Istället för att spendera dina erfarenhetspoäng på egenskaper du väljer, blir du istället automatiskt bättre och bättre på det du gör mest i spelet. T.ex om du använder din pilbåge väldigt mycket blir du helt naturligt bättre på det. När du sedan går upp i level väljer du endast mellan Health, Stamina och Magic, samt tilldelar en Perk till den egenskap som du vill bli lite extra bra på. Perksystemet påminner eller är väldigt likt det i Fallout. Det nya systemet gör att spelet känns mer dynamiskt och naturligt och jag kan inte se en enda nackdel med det. Stridssystemet ser mer eller mindre ut precis som det alltid gjort i Elder Scrolls, men det de har gjort är att de lagt in VATS-systemet från Fallout, vilket gör att du kan få upp en kill cam om du lyckas med någon av tidigare valda perks. -"If that's makes any sense to you?". Hela spelet känns betydligt mer levande än vad Oblivion gjorde och en stor betydande faktor för det är hur drakarna existerar i världen. Att du aldrig är riktigt säker från en attack och att de helt dynamiskt flyger runt i världen är verkligen spektakulärt att se.

Användargränssnittet är betydligt förbättrat och går mycket snabbare att använda än i tidigare spel från Bethesda och man lägger egentligen ingen tyngd på det, vilket i sammanhanget är väldigt bra. Allt för att inte störa inlevelsen i spelet. PC-versionen som vi inte hunnit testa ännu använder sig av precis samma gränssnitt och det ska i teorin fungera lika bra med mus och tangentbord, men vi kanske kommer uppdatera den informationen inom kort.

The Elder Scrolls V: Skyrim ser helt fantastiskt ut. De stora öppna landskapen, de snödränkta klipporna, vattenfall, floder, täta skogar och städer i fjärran ger en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Visst finns det element i världen som lider av lågupplösta modeller och det är när vi skriver den här texten också en bugg på Xbox 360-versionen som gör att bland annat händer och svärd ser väldigt lågupplösta ut. Men en patch är på väg och det är egentligen inget man tänker på i sin helhet. Spelet innehåller också de vanliga Bethesdabuggarna som vi sett både i Oblivion och Fallout 3, men framför allt i Fallout New Vegas som i min mening var bortom all räddning när det kom till buggarna. Skyrim har fortfarande en del av de här buggarna, men det är betydligt färre än i tidigarenämnda spel. Det man måste tänka på här är hur otroligt komplext det här spelet är och hur ofantligt många olika system det är som ligger bakom presentationen som ska fungera i symbios och det är inte alltid det blir så. Men vid de fåtal tillfällen där det stör din upplevelse glöms det ändå snabbt bort när du vrider på huvudet och kollar ut från en klippa över en dal och du ser morgondimman, hör fågelkvitter och en stad som uppenbarar sig i fjärran. Det går inte ens beskriva med ord hur otroligt vackert Skyrim i de allra flesta fall är.

Utöver alla olika quests du kan göra och alla olika story-trådar du kan dra i kan det också bara hända så tokigt mycket galna saker i världen och inget påminner om det andra. Det är ett helt galet spel ur den aspekten samtidigt som det tillför något bortom denna värld till underhållningsvärdet. Buggarna är inget du kommer tänka på när du lagt ner 50-100 timmar i det här helt totalt underbara spelet.

The Elder Scrolls V: Skyrim är ett spel alla borde spela och det är ett spel som precis alla kan ha väldigt roligt med väldigt länge. Visst, det finns andra liknande spel som erbjuder 100-tals sidoquests, fast det finns inget annat spel där sidoquesten faktiskt har en mening och inte enbart är utfyllnad. Där är Skyrim utan tvekan helt unikt. Det finns för tillfället inget annat spel på marknaden som erbjuder en lika stor och levande värld med så många olika komponenter i, som den här Bethesda-titeln gör och i min mening finns det ingen annan utvecklare som skulle kunna lyckas på samma sätt som Bethesda faktiskt har gjort med det här spelet. Här får du oändligt många timmars av välgjord spelglädje som erbjuder mer än vad flera andra hela spel gör tillsammans och vi kan inte hitta en enda anledning till varför du inte skulle köpa det här. Så gör nu dig själv en tjänst och spring direkt till affären och plocka upp vad som mycket väl kan vara en av världens bästa spel.

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10
1