Civilization V

Skrivet av: K4_ktus   2012-11-25

Människan har alltid haft ett behov av att... känna sig större än andra. Och hur ska man stimulera den känslan utan att starta ett tredje världskrig? Det har Sid Meier listat ut genom att skapa denna briljanta spelserie.

Det börjar som vanligt. Ett långt, dämpat intro som gör sitt för stämningen. Till vår fars ord om fantastiska civilisationer, byggnader, strider ska vi nu själva möta världen och göra vårt bäst av den. Jag var förtjust i föregångaren och en del rysningar av välbehag går genom min kropp när jag tålmodig väntar på att laddningsskärmen ska ha gjort sitt. Musiken är som vanligt inspirerad av Mozarts tid men är välgjord och inget man tröttnar på i första laget. För den som får akuta panikbesvär av klassisk musik kan dock stänga av den med några klick med musen.

Valen är många, världarna stora, konsekvenserna stora. 18 civilisationer står på listan (Fler om man har köpt expansionspaketet Gods and Kings eller har moddat spelet). Principerna är desamma med turordning och ett bordsspels baserat upplägg. Skillnaden ligger främst i att de så kallade Tilesen (Små delar av världen) nu är diamantformade och går att köpa med insamlade pengar. Du tar kontrollen över en civilisation och försöka bli den mest mäktiga civilisationen i världen, antingen genom militär dominans, kulturell överlägsenhet, ha skickat ut en raket i rymden eller genom att vinna en omröstning i FN.

Man kan inte längre ha flera enheter på samma Tile. Detta öppnar för ett mer strategiskt tänkande, istället för de ofta kletiga striderna där man ofta slogs om att komma förbi den andre. Nu fokuseras det mer på att ta sig runt och attackera smart. Även AIn har blivit putsad och attackerar nu smartare än förut. Civilisation belönar val som är till din fördel i slutändan. En allians med Ryssland kan främja dig om du fokuserar på ett fredlig spelsätt, men om du vill vinna genom dominans kanske det är bättre att hålla ett visst avstånd. Nytt för Civilisation V är även förbättrad diplomati. Nu kan man skicka s.k. "Research Agreements" som ger båda parternas forskning mot nya teknologier en skjuts för en överkomlig summa pengar. Mer förhandlingsalternativ finns nu också. Jag tycker det blir lite tjatigt i längden dock, mest därför att de olika ledarnas personligheter tycks vara låsta inom någon slags ram. Gandhi skulle aldrig röra en fluga, medans Bismark skjuter på allt och alla. Man kan ändra detta i början av spelet, vilket är kul i början men sedan blir ännu tråkigare än de låsta personligheterna förut.
En till nyhet är stadsstater. Dessa små självständiga delar av världen kan ge dig förmåner om du blir allierad med dem, för en viss summa pengar oftast. Variationen är dock liten, och efter att ha stött på samma hälsningsfras för 35 gången börjar jag leta mig mot modsidan på Steam (Som förövrigt är briljant). Om man utnyttjar dessa stadsstater är dom dock en bra tillgång strategiskt. En fientlig stadsstat kommer dock bara störa dig snarare än att ge dig ett fullskaligt krig.

Det finns ingen direkt kampanj i spelet utan istället ett gäng scenarion där spelaren hamnar i en situation som man ska förhålla sig efter. Lite småkul, men inget som får mig att bli eld och lågor.

Det som såklart är roligast i såna här spel är när man spelar mot mänskligt motstånd. Jag ringer efter några dagar upp min kusin och startar en 3-dagars match. Vi har riktigt kul ihop och tillsammans har vi totalt kört ungefär 20 matcher. Man kan även koppla upp sig till en slumpmässig match och möta sina krafter där.

Civilization är en briljant serie. Del 5 är inget undantag. Om man bortser från den något opolerade AI:n och diverse andra buggar är detta ett av de bästa strategispelen på marknaden och troligtvist det bästa valet för nyblivna strateger i genren. Under tiden ska jag knäppa till George Washington, han har attackerat min allierade Kuala Lumpur ser det ut som...

Samlat betyg: 8.8/10
1
2