Uncharted: Drake's Fortune

Många av mina barndomsminnen baseras på Naughty Dog's tidigare titlar. Spel som Crash Bandicoot och Jak and Daxter färgade den svarta TV-rutan, och klistrade fast mig vid TV'n. Just Crash-spelen har lagt grunden till mycket av min speluppfattning. Det härliga harmoniska temat med vacker natur och färgstarka karaktärer verkar vara en trend som följer med, generation efter generation, serie efter serie, spel efter spel. Men nog om nostalgiska meningar om hur Naughty Dog's spel förgyllt många dagar i ungdomens lyckliga dagar, utan nu skall jag prata om deras "nygamla" serie Uncharted, som upplevts av de flesta PS3-ägare hitills, men som för mig fram tills nu bara varit en rekommendation som inte tagits på allvar.

När jag startar Uncharted: Drakes Fortune möts jag direkt av den underbart färgstarka menyn och den episkt utformade musiken, som i sin kombination redan där avslöjar att spelet går under temat "äventyr". Utan tvekan skulle jag inte att bli besviken. Uncharted är som en blandning av Tomb Raider's sätt att hantera terräng och Gears of War's adrenalinfyllda skottstrider som kräver taktik och planering för att genomföras perfekt.

Eftersom i stort sätt hela spelet utspelar sig i den förrädiska djungeln, har Naughty Dog tagit på sig ett enormt arbete. För att göra det trovärdigt har man behövt jobba mycket med färgkontraster, vatten, träd och andra trovärdiga föremål som skall agera utsmyckning, skydd eller klättervänligt. Det här är en dynamik som jag tycker Naughty Dog har klarat med bravur. Ganska snart upptäcker jag att lådor och pelare ofta agerar som både skydd och ett sätt att ta sig vidare genom ytor. Det här sättet att använda sig av terrängen har jag endast sett i en tidigare spelserie som vi alla vet att Naughty Dog inspirerats av, även fast de påstår att deras spelidé är helt unik.

Grafiken är fantastiskt, med tanke på att spelet släpptes år 2007. Dock så laggar spelet något ibland, på min ganska nya monitor, och jag har ingen aning om varför. Påbörjade ganska nyligen uppföljaren utan något som helst problem med framerate. De säger själva i sina intervjuer att de ville skapa något som verkligen sticker ut från andra spel på marknaden, vilket de verkligen har lyckats med. Uncharted bjuder på en väldigt upplyst och färgstark värld, till skillnad från många andra "mörkare" titlar. Spelet är tveklöst iögonfallande, och är svårt att sluta titta på.

Ljudmässigt håller spelet en hög kvalité. Musiken är eggande och hjälper till att föra story'n framåt. Jag kommer på mig själv i de frekvent panikartade situationerna att det som egentligen håller min puls på en mycket högre nivå än det normala är rytmen i musiken. Den avslöjar när långa stridssekvenser är avklarade, vilket är väldigt tacksamt, eftersom ibland finns det så många fiender att man måste få en liten hint om alla är döda eller inte.

Det som däremot gör Uncharted mer intressant än sin huvudkonkurrent (som inte alls är Tomb Raider...), är att jag finner Nathan Drake, Elena och "Sully" mycket mer intressanta än den kultförklarade storbystade föregångaren Laura Croft. Naughty Dog har istället lagt ner mycket av sitt krut på att göra dialoger och filmsekvenser till någonting alldeles extra. Den ironiska undertonen som Nate har i, typ, allt han säger eller gör, förstärker verkligen känslan av att han är precis som du och jag. Han är bara en människa med en sjuhelsikes mycket tur och lite skicklighet. De har därefter gett honom ett enormt hjärta, och han gör alltid det som är rätt i slutändan.

Fiendemässigt kunde spelet behöva lite mer variation. Med tanke på att spelet utspelar sig i djungeln var saknaden av hotfulla vilddjur ganska uppenbar. Varför blir inte Drake överfallen av en galen babian eller ett kattdjur när han traskar runt i timmar, mitt i en övervuxen djungel. För det mesta skjuter man ner mörkhyade pirater, som alla ser ungefär likadana ut. I vissa partier varieras fiendeskaran något, vilket verkligen uppskattades.

Uncharted bjuder på vackra landskap som skickligt skall korsas, likväl som det bjuder på kolsvarta korridorer med endast en ficklampa som ljuskälla. De blandar därför äventyr med action och slänger därefter in lite skräck i det stora hela. Det här är därav ett av det bästa spelen jag spelat på mycket längre, och jag har redan påbörjat uppföljaren "Uncharted 2: Among Thieves. Så om ni inte har spelat Uncharted: Drakes Fortune än, så gör inte som jag. Vänta inte med att spela det förrän fem år efter release, utan spela det redan nu!

9 / 10!

Medlemsrecensioner44
Samlat betyg: 8.9/10