The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrivet av: Rai Oh   2012-09-07

Jag ska försöka att inte spoila så mycket, samidigt som jag tydligt förklarar varför Skyrim är så bra!

Skyrim börjar intensivt, du får snabbt välja en karraktär och det är direkt en intressant händelse innan du är fri att göra vad du vill.

Landet Skyrim är gigantiskt och du kan gå var du vill samtidigt som du har en tydlig karta för att kolla var du ska gå för att göra dina quests och där du ser alla platser du besökt.

Saken är den att landet är överöst av banditer som är iprincip överallt där du går. Fort och grottor finns det gott om, och i dessa finns det antagligen banditer. Antagligen finns det mer banditer än vanligt folk i Skyrim men det är bra då man får vara med i mycket strider. Ändå en liten lustig tanke då det nog aldrig skulle fungera på riktigt att det finns fler banditer än vanligt hederligt folk :P.

Spelet kretsar egentligen mycket kring banditer. Man dödar banditer, tar deras vapen, rustningar och säljer de för att tjäna pengar. Men samtidigt så går man runt i extremt varierade, snygga och stämningsingivande miljöer som är allt annat än stela. Att bara gå runt i Skyrim ger en särskild "skyrimkänsla" och att man samtidigt hör grym musik, samtidigt vet att det kan komma drakar när som helst och samtidigt vet att det kan komma främlingar som är jagade eller bara har något ärende ger en superrealistisk värld.

AI:n är på det sättet grym. Människorna i skyrim efterliknar människor, de står inte bara still och gör samma sak hela tiden. De slutar sin arbetsdag, går och äter och roar sig på värdshuset på kvällen, för att sedan sova på natten. Om du tappar ett äpple så kan den som ser det ge tillbaka det till dig eller kanske sno det ifall det känndes smartare enligt den.

Att alla människor har ett sådant utvecklat tankesystem kan ge riktigt roliga händelser när folk hamnar i konflikt på olika sätt.

Stridssystemet är lite stelt i det att striderna känns väldigt upprepande men eftersom det finns så många olika vapen att välja mellan samt magi m.m så blir det ändå roligt.

Att världen är så stor och spelelementen så många, det finns värdshus med spelmän som spelar sånger du kan efterfråga och böcker utspridda överallt som vissa är riktigt intressanta. Detta gör att hela Skyrimvärlden känns mäktig och detaljer som att ljudeffekterna är grymma, du ser stjärnor på natten gör Skyrim grymt.

Du kan spela Skyrim på många sätt och spelet erbjuder så mycket. Vad du än beslutar dig för att göra så blir det ett slags äventyr som är riktigt roligt. Det med en fantastisk stämning, oförutsägbara händelser, grymma sidequests och mainquests och faktumet att det är du som tar initiativet till att äventyra, upptäcka, skapa och vara med i alla händelser gör Skyrim riktigt grymt! DU skriver din historia och det kommer bli episkt!

Skyrim är helt enkelt episkt och för dig som aldrig spelet spelet så kan jag försöke ge dig en aning om hur det kan vara. Ta på den här låten och tänkt dig att det är du som slåss mot draken på bilden, samtidigt som låten spelas.

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10
1