The Walking Dead

Skrivet av: baathen   2012-07-07

Recension av Episode 1 & 2:

Dörren till det lilla apoteket håller på att duka under av det brutala angreppet från ett tiotal odöda. Detta trots att både jag och mina nyfunna vänner tillika överlevare febrilt försöker hålla den stängd. Till vänster om mig står Doug, som med desperata svingar med sin yxa försöker stoppa en zombie från att ta sig in genom det trasiga fönstret. Ytterliggare en överlevande, Carrie, kämpar mot en zombie samtidigt som hon försöker nå till pistolmagasinet som ligger precis utanför hennes räckvidd. Jag har bara några sekunder på mig att göra ett val, och det valet kommer att ha stora konsekvenser.

På förhand var jag väldigt skeptisk inför Telltale's spel baserat på den extremt populära tidning- och tv-serien The Walking Dead. Det jag fick se av spelet imponerade inte, och jag trodde att ett peka och klicka- spel inte skulle kunna leverera en panikkänsla värdig serien.

Jag kunde inte haft mer fel.

Rent presentationsmässigt är spelet över förväntan. Grafiken har en stil som känns väldigt trogen serietidningen, vilket gör att den känns oerhört charmig. Rent tekniskt är den inget att hurra över, men det är heller inte det viktiga i ett spel som detta. Ljudet är utmärkt, med skådespelare som gör trovärdiga roller. Även musiken samt bakgrundsljuden är passande för den känsla av hopplöshet och fara som Telltale vill frambringa.

Det viktiga är trots allt spelbarheten, och där levererar Telltale på alla sätt. I sann peka och klicka-anda uppmanas man hela tiden att undersöka sin omgivning och hitta ledtrådar samt andra föremål som kan hjälpa dig eller dina vänner att överleva. Just styrsystemet passar även utmärkt i de hetsiga situationerna och spelet lyckas verkligen att fånga in dig i ögonblicket.

Något som fångar in dig ännu mer är berättelsen. Den är snabb och klipsk, med rappa vändningar och intressanta karaktärer. Det bästa är att dina val påverkar hur de andra karaktärerna ser dig och hur berättelsen kommer att utvecklas. Det bästa är att dessa valen sträcker sig över alla fem kapitlen, och detta uppmuntrar till flera genomspelningar.

Hittills har bara två kapitel släppts, och jag väntar ivrigt på chansen att fortsätta min berättelse. Fortsätter Telltale såhär har jag inget att oroa mig över.

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7.5/10