The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrivet av: Gibbis   2012-06-30

Skyrim

Årets spel 2011 samt ett mästerverk, jag kan inget annat än att instämma. Det femte äventyret "The Elder scroll" serien levererar!

När man för första gången startar upp spelet så sitter man i en vang, en vang mot sin död. Den man är (Du har ännu inte fått bestämma/välja ditt namn) har försökt passera Skyrims gränser men sprang in i ett backhåll och ska nu möta sin döda. Men saker går inte riktigt som planerat mer ska jag inte berätta.

Skyrim är ett RPG det vill säga Role-playing game. Spelet utspelar sig i landet Skyrim som både har snöiga toppar och varma dalar. Det finns fem större städer i Skyrim där jag brukar spendera mest av min tid, men valen är oändliga!

Du kan bestämma dig att endast leva i ett tält i skogen eller leva i ett slott i Solitude. Du kan själv välja om du ska vara en lönnmördare som använder magi eller vampyr.
Level systemet är riktigt smart det också, om vi säger att du skulle vilja specialisera dig i ett visst område T. ex ficktjuveri. Om du då utför detta flera gånger kommer inte bara din förmåga i just ficktjuveri att öka utan också din level. När du "Levlar" upp så får du en poäng att spendera i ett av de olika träden eller områdena som kanske gör att du blir svårare att upptäcka när du snor något. Det finns även olika "Standing stones" de tre först du hittar gör att du fortare levlar inom tre områden, Tjuveri, magi och styrka.

Själva storyn i spelet tycker jag själv är bra och spännande men jag tänker inte avslöja så mycket om den. Istället tänkte jag prata om de olika "Guildesn". Guildsen är som andra storys men kortare och enligt mig bättre. Jag tror min favorit är "The dark brotherhood" som är ett gäng professionella lönnmördare. I början av detta guild får man uppdrag så som "döda den, döda den" men i slutet av historien gör man en riktig storkupp. Andra guilds är Tjuvgilllet och Magiskolan.

Grafiken i Skryim imponerar inte direkt, fula texturer dålig sikt och fult vatten. Jag började spela Skyrim på Playstation men felen var för stora, då det finns en bugg att om man överstiger sin spar fil med mer än 5mb (tror jag) så börjar bilderna i sekunden sjunka snabbt och tillslut blir det nästan ospelbart. Det var därför efter 200timmar spelade och 60 levlar uppnådda jag bytte till PC. Och jag är nöjd på PC finns det mods bättre bild och bättre FPS. Själv använder jag endast mods som höjer min grafik till det där lilla extra men det finns ju såklart mods som är till för t. ex fusk.

Hållbarheten i Skyrim är näst intill oändlig det finns så mycket att göra och nu om någon månad kommer en Expansion Dawnguard, som redan har släppts till Xbox. Jag har själv inte ens utforskat hälften och med en ny expansion så blir det ännu mer.

Skyrim leverarade och fortsätter leverara!

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10