Crysis 2

Skrivet av: Tonker   2011-07-02

Eftersom jag fått kommentarer angående min första version av min recension av Crysis 2 kommer här version 2.0.

Allt du hört om Crysis 2 är sant, nästan. Du har läst spaltmeter efter spaltmeter om hur förträfflig grafiken är - den är verkligen förträfflig. Hur smart spelet är designat, hur storslaget det sönderbombade New York ser ut, hur den individanpassade friheten fungerar, hur den übercoola dräkten låter dig göra nästa vad du vill. Men stämmer det... på riktigt?

Först grafiken. Japp, det är sant. Grafiken är fantastisk. Spelets alla nivåer flyter, även om det faktiskt laggar till ibland så är detta inget som stör eller som utmärker sig speciellt mycket. Ibland blir grafiken rent ut sagt vacker och det är inte utan att jag får en och annan grafisk-wow-upplevelse när jag spelar. Skådeplatsen för det hela är New York och när det gäller skönheten i att bomba sönder denna stad tycker jag att Crytek lyckats okej. Jag blir inte helt övertygad om att den geografiska placeringen av Crysis 2 är väl utförd. Det som faller sönder gör det automatiskt och det är inte mycket som du själv får skjuta sönder i det storslagna sönderfallet.

Sen har vi storyn. Få spelrecensenter diskuterar storyn i spel. Att de inte gjort det i recensionerna av Crysis 2 är inte konstigt. Inte konstigt alls. Den lilla story som finns i spelet kan sammanfattat så här - Rädda mänskligheten från att utrotas av aggressiva utomjordingar med hjälp av en superduper übercool dräkt. För att vara ett storydrivet spel, tycker åtminstone jag att det är lite för lite att gå på.

Kommentarer som jag fått tidigare gällande mitt resonemang kring historien i Crysis 2 är bland annat att actionspel av den här kalibern inte har någon anledning till att berätta en historia eftersom det generellt inte handlar om story utan om teknik. Jag säger det igen, jag är ytters tveksam till detta. För är det så spel ska hanteras i recensioner av storydrivna spel kommer spelmediet och de som recenserar spel aldrig tas på allvar. Åtminstone inte av mig.

Bandesign. När första delen av Crysis kom var det ett öppet spel. Du ska till punkt B, hur du tar dig dit är ditt problem eller din möjlighet. Spelfältet är öppet och strategin väljer du. I Crysis 2 fungerar bandesignen som en tratt. Vidden och banan är som störst i början men smalnar snart av och blir en något öppnare korridorskjutare. Det finns strategiska punkter som din nanodräkt märker ut till dig. Men det slutar oftast med samma sak.

Och så tekniken. När jag spelar Crysis 2 kommer jag osökt att tänka på Peter Jacksons film, King Kong från 2005. Filmen där Peter Jackson skalade bort nästan all berättelse till förmån för det han gillar bäst. Action. I Jacksons film staplas actionscenerna på varandra och storyn och karaktärerna finns där enbart för att driva actionsituationerna framåt och för att visa vad tekniken kan åstadkomma. Crytek gillar också action (och förmodligen även Jacksons King Kong).

Jag kan lika gärna säga det rakt ut. King Kong och Crysis 2 är teknikdemos och inga dåliga sådana. Peter Jackson ville i skapandet av King Kong använda mer teknik i en spelfilm än någon annan hade gjort tidigare, någonsin. Crytek är sedan tidigare allmänt erkända för sina teknikkunskaper. Den stora skillnaden mellan dessa två skapelser är att Jackson avslutade sin teknikfilm efter tre timmar. Det gör inte Crytek.

Crytek har nämligen tagit till sig av kritiken som säger att spelarna idag kräver längre spel än 4-6 timmar, eftersom ett nytt spel kostar 600 kronor. Detta är hedersvärt om de hade fyllt spelets ca 13-15 timmar med något mer än att låta spelaren - skjuta aliens i en strid ström på gator, skjuta aliens i hus, skjuta aliens på tak, skjuta aliens på broar. Men mer än så gör inte Crytek. Detta faktum räcker för många, det är jag absolut medveten om. Men det räcker inte för mig. Jag hade hellre sett att Crytek utvecklat berättelsen och karaktärerna än återanvänt spelets första tre actiontimmar gång på gång.

Crysis 2 har en multiplayer. Jag har inte spelat speciellt mycket av den. Som ni säkert förstår vid det här laget att jag inte riktigt fallit för Cryteks grafikmonster. Därför kan jag inte säga något om den och jag får snällt hänvisa till någon av de recensioner där flerspelsdelen är avhandlad.

Crytek har ännu en gång visat att de är oslagbartskickliga när det handlar om teknik. Vare sig det gäller spelmekanik eller kontroll. De är verkligen top of the line. När de däremot ska fylla teknikramen med berättelse, känns det som de tagit regi och manusråd av Uwe Boll.

Fantastisk teknik gör inte ett fantastiskt spel. Crysis 2 får nöja sig med 5/10.

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 7.9/10