Crysis 2

Fyra år efter Crytek släppte Crysis och Crysis Warhead är uppföljaren äntligen här. Söderhavsöarna är nu ett minne blott och har ersatts med storstaden New York. Friheten har nu begränsats med något mer linjära miljöer. Gjorde Crytek rätt val? Håller det måttet?

Året är 2023 och ett virus har spridit ut sig i staden New York. Samtidigt som viruset utrotar mänskligheten invaderas staden av utomjordingar som kallar sig Ceph. Spelaren intar rollen som Alcatraz vars huvudsakliga uppgift är att förinta utomjordingarna. För enkelhetens skull kan man säga att spelaren blir beordrad av olika personer till att utföra olika handlingar.

Jag upplever aldrig att handlingen blir riktigt spännande. Dock finns det vissa ställen och situationer i spelet som är riktigt minnesvärda, det gör att det inte heller blir långtråkigt. Ska jag vara ärlig fokuserade jag mest på hur storslaget och snyggt spelets miljöer är. Miljöerna är dock inte lika stora som föregående Crysis spel. Jag gillar även hur man kan variera sina eldstrider och att jag själv kan välja om jag ska vara den som smyger mig upp bakom fienden, samt om jag ska vara den som är Rambo dvs springer mot fienden och skjuter vilt. Ett definitivt plus är att handlingen är mycket längre än de flesta andra FPS spel. Att man kan klara spelet på mellan 8-12 timmar gör det mer än godkänt i mina ögon.

Personligen har jag inte kört mycket av multiplayer läget än men det jag har provat har varit riktigt roligt. Banorna är inte för stora vilket gör att det är högt tempo i matcherna. Möjligheten finns att uppgradera sina vapen och special förmågor när man går upp i rank. Nackdelen är dock att många fuskar på PC-versionen, förhoppningen är att Crytek åtgärdar detta snarast i form av en uppdatering.

Det finns inte så mycket att anmärka på vad gäller ljudet. Spelet erbjuder bra röst skådespeleri, musiken i spelet är storslagen och komponerad av Hans Zimmer. Samtliga vapen i spelet låter bra, dock gillar jag mer ljudet i de tyngre vapnen eftersom de har mer kraft och tyngd i sitt ljud.

Det har spekulerats mycket om att Crysis 2 skulle bli det snyggaste spelet på PC. Faktum är att spelet är otroligt snyggt, miljöerna är sanslöst detaljerade och ljussättningen är fenomenal. Spelet ser även bra ut i rörelse och flyter på smidigt i min dator. Däremot om man ser närmre på texturerna märker man bristerna på PC-versionen. Crysis 2 har inte lika högupplösta texturer som föregående Crysis spel. Det det kan bero på att de prioriterade att släppa spelet till konsol vilket lett till att de inte haft fullt så mycket tid att arbeta med PC versionen. Som PC spelare förvånas jag, med medhåll av andra PC spelare, att spelet endast körs i DX9. Versionen saknar tesselering vilket förhindrar mer detaljerad grafik och texturer. Crytek jobbar på en DX11 uppdatering till PC versionen. För att vara i DX9 så är Crysis 2 riktigt snyggt.

Sammanfattning:
Crysis 2 är ett riktigt bra FPS spel. Otroligt snygg grafik, briljant action och underhållande multiplayer läge gör detta till det bästa spelet i år. Det som hindrar spelet från maxbetyg är spelets svaga handling och att spelet inte hade stöd för DX11 från början. Trots detta rekommenderar jag det här spelet starkt.

Betyg: 9/10

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 7.9/10