Uncharted: Drake's Fortune

Skrivet av: T-Boy   2011-03-30

2007 så kom action-spelet som Playstation 3-fans hade väntat på. Nämligen det första spelet i Uncharted-trilogin om skattletaren Nathan Drake. Det var ett spel som inte bara hade grym action och bra grafik utan även oförglömliga karaktärer och en story som får en att fastna framför tv-rutan utan en minsta tendens till att släppa taget om spelkontrollen.

Uncharted: Drake's Fortune handlar om äventyraren och skattletaren Nathan Drake som, i början av spelet, får tag i den ökända upptäckaren Sir Francis Drakes kista som har legat på havets botten i över 400 år. När Nathan, som tror sig vara släkting till den brittiska upptäckaren, öppnar kistan så hittar han inte benrester utan istället en dagbok som har tillhört Sir Drake. I dagboken så finns det ledtrådar som får Nathan och hans kompanjoner, att börja leta efter den legendariska staden av guld. Nämligen El Dorado. Det blir då början på en oförglömlig resa som tar dem till en ö där de inte bara måste ta sig förbi en massa fällor utan även tampas med pirater och andra skurkar.

Miljöerna i spelet varierar trots att spelet till största del utspelar sig på en och samma ö, och med grafik som får en att häpna så är det här ett mycket vackert spel. Vacker ljussättning, delvis förstörbara miljöer och vatten som ser väldigt realistiskt ut. Det är ett spel som, när det kom, var det snyggaste spelet som fanns till konsol och som nu endast överträffas av uppföljaren Uncharted 2: Among Thieves och Killzone 2 när det gäller att komma så nära verkligheten som möjligt. För de som har en platt-tv med HDMI-utgång så är det en rekommendation att använda.

Spelet låter också fantastiskt, och om man har hemmabiosystem så finns det möjlighet att använda det så man får ett ordentligt ljudomfång som får en att känna att man verkligen är med i eldstriderna på riktigt.

Mellansekvenserna i spelet är bland de bästa i tv-spelsväg, med fantastiska röstskådespelare, bra grafik och intressanta dialoger som för berättelsen framåt. Mellansekvenserna får en att lära känna karaktärerna lite bättre och får dem att verka mer mänskliga. Det är något som ger djup i den redan så fantastiska berättelsen.

Kontrollschemat fungerar bra där siktandet och skjutandet sköts med L1- och R1-knapparna. Nathan reagerar direkt, oavsett om jag vill att han ska hoppa eller om jag väljer att han ska ta skydd. Att ta skydd fungerar oftast felfritt men det kan dock bli några få misstag som då kan leda till ett dödande skott.

Pusslen i spelet är väldigt få och blir aldrig speciellt kluriga då man varje gång kan ta fram Sir Drakes journal vid precis rätt tid. Någon som får det att kännas alldeles för lätt och inte ger någon direkt utmaning.

Det blir en del hoppande i spelet och för er som har spelat Tomb Raider-spelen tidigare så vet ni hur frustrerande det kan vara när man tror att man kan klara hoppet men istället ramlar ner i avgrunden. I Uncharted så har utvecklarna Naughty Dog valt att göra den biten enkel för oss. Här så riktar man bara spaken åt det håll man ska och trycker på kryssknappen så hoppar Nathan själv. Det utan att missa. Även om man självklart kan ramla om man trycker på fel knapp.

Eldstriderna är aldrig tråkiga och om man skulle missa någon fiende så försöker den genast att smyga runt bakom. Om det skulle komma allt för många emot en eller om flera fiender är på ett och samma ställe så kan man enkelt ta ut de med väl kastad granat. Oturligt nog för Nathan så kan även fienderna göra det och då gäller det att söka nytt skydd. Det samtidigt som man duckar och slänger sig undan regnet av kulor som kommer emot en. Den här perfekta AI:n gör att man inte bara står stilla under en eldstrid utan blir tvungen att röra på sig. Något som kan göra eldstriderna till en svår men samtidigt en väldigt rolig och väldigt intressant del.

För de som hellre undviker eldstrider kan försöka att smyga sig på fienden och ta ut denne ljudlöst. Någon som tyvärr ändå leder till att en eldstrid bryter ut.

Sammanfattning:

Som avslut så kan jag säga att det här är ett spel som alla som har en PS3:a i sitt hem, borde köpa. Och för de som inte har det så är det här spelet en bra anledning att göra det.