Red Dead Redemption

Jag var först tveksam till att köpa det här spelet, trots att flera kompisar varmt rekommenderat det. Men efter att ha spelat igenom GTA ville jag ha mer av sandlådsprojektet med djup story och massiv speltid. Och jag måste säga att jag blev positivt överaskad. Red Dead Redemption är betydligt bättre än jag hade trott!

Redan i första scenerna kommer man direkt in i känslan att man verkligen befinner sig i vilda västern. Inledningsvis får man bara göra enklare cowboy-uppdrag som att valla boskap, rida ikapp, utföra vissa ärenden åt folk och bekanta dig med charmiga Bonnie. Spelet påminner mycket om GTA sett till kontrollen, den enorma spelvärlden och de artificiellt mycket intelligenta bipersonerna. Men Red Dead Redemption är mer än bara ett GTA till häst!

Karaktärerna är betydligt djupare och lättare att tycka om än i GTA IV. Minispelen är mycket roligare och något som är värt att återkomma till. Texas Hold 'Em och Liars Dice är två spel jag lärt mig i RDR och tillbringat flera timmar åt. Annars går mest tid i spelet åt att rida över öde präriemarker. Där är du dock inte heller helt ensam utan träffar då och då på folk i hjälp; kvinnor i nöd, stackare som attackerats av vargar, dilligenser som rånas eller bara folk som vill sno din häst. Dessutom finns gott om vilda djur att jaga. Allt i spelet går att döda. Och om du flår djuren får du material som kan säljas eller ge till främlingar som behöver dem för diverse projekt. Inget för den djurälskande då det blir ganska blodigt när man flår djuren... Sen känner jag mig lite taskig när jag skjuter oskyldiga bävrar vars skinn jag behöver för ett uppdrag.

Det finns också "Gang hideouts" där tjuvar gömmer sig. Här får du kämpa tillsammans med någon, ofta en sheriff eller en någon som fått sin käresta kidnappad av gänget. Det här spelläget är som vanligt i Rockstar-spel, skjut dussintals med fiender och döda alla för att vinna. En skillnad mot andra spel är att man kan välja att istället för att skjuta dem använda sitt lasso för att binda fienderna. Bra alternativ för oss som är mindre blodtörstiga och mordiska av oss. Men då det blir betydligt svårare när fiender skjuter på dig från alla håll så blir det att man skjuter de allra flesta ändå. Något jag tröttnar lite på är att efter att ha kört samma typ av hideouts 10-20 gånger känner man att det blir lite repetetivt. Då återvänder jag till huvudstoryn och tycker spelet är roligare igen.

Du spelar John Marston som är en stencool cowboy-hjälte, en betydligt hederligare prick än Nico Belic från GTA IV. Man har fortfarande viss valfrihet att välja om man vill vara god eller ond. När man ser sheriffen jaga skjutar kan man välja att hjälpa vilken sida man vill. Om man hjälper tjuvarna blir de tacksamma och ger dig lite pengar, men din "honor"-mätare går ner och om du skjuter oskyldiga kommer prisjägare kommer jaga dig nästa gång du är i området.

Jag älskar spelet främst för känslan man får av western. Första gången man rider i solnedgången över öknen. Första gången man ser Armadillo och ser de klassiska western-byggnaderna. Det tillsammans med en välskriven story, älskvärda karaktärer, roliga minispel och dessutom ett stort multiplayer-läge gör att jag definitivt rekommenderar Red Dead Redemption till alla Playstation 3-ägare.

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10
1