Halo: Reach

Dags att dumpa den gröna dräkten, gå från en supersoldat till en rekryt, vrida tillbaka klockan och ta farväl till Bungie. Bungies sista Halospel har anlänt och det presterar med stil.

Halo-serien är Microsofts moderskepp, utan tvekan. Och skaparna bakom denna fantastiska värld heter Bungie. Bungie har stått för utvecklingen hela dess livslängd ända tills nu. Vi har fått följa en stark karaktär, vid namn Master Chief genom tre stora superspel. Det fjärde, vilket är Bungies sista, fick inte Master Chief vara med på. Tyvärr, han fick missa te-partyt denna gång. Istället tar man tidsmaskinen och reser tillbaka till den tid då Master Chiefs fantastiska resa inte ens hade börjat. Man har valt att återuppliva planeten Reach och alla händelser som ägde rum där under kriget. Nu ska man få spela igenom Reachs sorgliga öde och uppleva minnesvärda ögonblick tillsammans med Noble ett,två,tre,fyra och fem. Du tar dig an rollen som Noble sex, och skräddarsyr han/hon precis så du vill ha han/hon.

Redan från starten, i introduktionsfilmen får jag känslan ''mäktigt''. Man inleder verkligen stort med häftigt visuella rymdscener. Musiken i bakgrunden höjer stämningen med storm och sätter därmed fart på spellusten. Sedan kommer man till menyn. Det första som händer är att jag ska välja färg, rustningsdelar och kön till min Noble six. Allt fler delar låses upp med tiden. Lyckligtvis hade jag min speciella ''recon helmet'' som passade min karatär finfint. Sedan startar jag kampanjen och äventyret kan börja.

Mellansekvenserna är lyckade och väl gjorda. Jag har inte märkt några störiga buggar i animeringen eller i själva spelandet, vilket är väldigt positivt. Spelkontrollen sitter som en smäck och passar utmärkt. Lätt att lära sig och lätt att hantera vilket leder till en bra spelkänsla. Detta gäller både kontroll på vanlig karaktär och fordonsstyrning. Kort sagt så är hela spelmekaniken lyckad, inga allvarligare brister och perfekt spelkontroll. Men allting är inte mästerligt, vissa brister finns och några är lite mer seriösa är övriga. Något som sitter stenhårt i huvudet nu är den artificiella intelligensen. Hos fientliga enheter är den super, dom tar skydd, försvarar sig i närstrid och undviker fara precis så som dom skall göra. Men hos mina kompanjoner är det tyvärr inte det samma. Visst, dom skjuter, dödar sina offer och ger mig en hjälpande hand på stående fot. Men när jag ger dom äran att köra , till exempel en warthog, så kör dom värre än vad min gammelmormor skulle ha gjort. Dom åker in i väggar, kör rätt in i stenar och försöker inte ens krossa små grunts. Nä, jag är inte imponerad på datorns bilkörning, och jag förlåter aldrig Emile för det han gjorde. Han roade sig med att dyka ner i avgrunden med mig sittande på mongossen. Fy.

Kampanjen kommer hålla sig i ungefär tio timmar. Vilken svårighetsgrad du kör på avgör tid och känslan likaså. Det blir en helt annan känsla om du spelar på Legendary jämfört med den enklaste graden. Ta hänsyn till det. Äventyret kommer, som Bungie höll på att snacka om innan release, bjuda på minnesvärda ögonblick. Dessa ''ögonblick'' är skickligt gjorda, och blir aldrig tråkiga att kolla på. Varje uppdrag är ett stort ögonblick i sig. Det blir aldrig den där kommentaren ''nej, inte det här'' eller ''detta är så sjukt långtråkigt'' utan det håller sig hela vägen, från början till slut. Mycket som avgör det är nog det intensiva striderna samt att man rör sig från plats till plats i princip hela tiden. I början befinner du dig där, sedan är du där och helt plötsligt sitter du i ett rymdskepp inne i Reachs omloppsbana. Detta är riktigt bra gjort och jag ger Bungie mycket credits för det.

Sedan har man ju grafiken, som håller en hyfsad hög klass. Den stora mängden plastvapen och plastfordon är borta och omgivningen och stridsutrustning är mer detaljerat än någonsin. Men allt ''plast'' är inte helt borta, På ett par ställen såg jag glimten utav det, men inte alls så värst farligt. Men finns gör det, och det bevisar att Bungie inte är de bästa inom grafik området. Bakgrund, fiender och hela atmosfärren är riktigt ögongodis. Reach är mästerligt uppbyggt och har många häftiga vyer och platser. Och där är tyvärr en svagpunkt. Reach bjuder på många minnesvärda uppdrag och med dig på resan har du ett häftigt team. Men jag får inte lära känna dom så som jag hade önskat. Frågor som ''varför har Kate en robotarm'' eller ''Varför anslöt sig Jorge till militärren'', sådana frågor vill jag få besvarade under äventyret. Och eftersom Reach har så många fantastiska platser kunde man ha utnyttjat det till att pressa in mer uppdrag inriktade på speciella medlemmar i teamet så man får känna dom bättre. Detta skulle ha ökat kampanjens livslängd och bidragit till ett högre betyg i min mening.

Ljudet är ett par steg bättre än grafiken. Mycket bättre är att ta i. Haloserien har alltid haft mäktiga soundtracks och Reach är verkligen inget undantag. Det lyfter upp hela känslan till skyhöga höjder och ger en stämning som är svår att beskriva. Fantastiskt är det enda jag kan hitta som passande ord. Ljudeffekterna är dom likaså grymma, men inte alls lika bra som soundtracket. Musiken är en utav Halo Reachs bästa punkter och visar vad mäktig spelmusik handlar om. Inget störande, inga jobbiga scenarior utan mästerligt hela vägen. Tillbaka till effekterna. Alla vapen låter super, dom bidrar till äkta krigskänsla. Lite mer kunde man kanske på något sett ge, slippa eller ge något enstaka vapen mer tyngd. Men det är bara småsaker. Sammanfattat är ljudet magnifikt och höjer betyget dramatiskt.

Hållbarheten är absolut minst femton timmar, beroende om man gillar spelet eller ej. Storyn underhåller dig i cirka tio timmar på första omgången, sedan kanske du vill utmana Legendary (om du inte gjorde det på första omgången), sedan har du forge och multiplayer. Detta med Xbox Live är ett måste om du hade tänkt införskaffa Reach. Har du Live, kompisar och ett sinne för Reach kan detta leva länge. Forga med kompisar, strid online eller ta dig an kampanjen med tre polare. Du kommer säkerligen spela upp mot tjugo timmar innan du lägger av. Sedan kan du ta hem ett par polare och köra splitscreen, ja, det är sant. Här finns splitscreen så det ryker av det. Plugga bara in ett par extra kontroller och börja köra.

För alla små achievementhunters där ute är jag glad att få meddela att listan i Reach är makalöst bra. Inget är direkt omöjligt att låsa upp, jag har alla förutom två. Det som kommer vara jobbigt/svårt/frustrerande kommer vara att klara kampanjen på Legendary, ensam och att blir rank Lt.colonel i matchmaking. Det sistnämna kommer ta en evighet, mycket grinding står på beställning. Siktar du mot 1000G kommer du säkert att spela uppemot sexton timmar, och det klassar jag som hyfsad lång tid på ett actionspel i denna stil.

>>>>>>>>>Sammanfattning<<<<<<<<<<

Halo Reach är inte mästerligt perfekt, och har sina brister. Men det är helt fantastiskt och borde införskaffas utav alla Xbox ägare.

Grafik: 8.6