Dead Space

I galaxen är det mörkt. Kusligt mörkt. Allting står stilla, endast ett fåtal asteroider flyger runt. Rymden är tyst och det finns inga tecken på liv. Allting är dött. Liksom Ishimura...

Ungefär så här känns det i Dead Space. Allting känns dött och ensamt. Det finns inget liv ombord på Ishimura, som det en gång i tidden faktiskt hade. Människor gjorde sina plikter. Men snabbt som ögat, var alla som slaktade, inne i det nuvarande ödsliga skeppet. Du är Isaac Clarke. Och du ska alltså ta en närmare titt, om vad som egentligen pågår där inne...

Du tar alltså rollen som den neutrale ingenjören Isaac Clarke, som är på ett uppdrag att försöka reparera det enorma skeppet Ishimura. Av någon konstig anledning så har Isaac och hans kompanjoner, ingen direkt kontakt med Ishimura, och då börjar dom att bli mer misstänksamma. Redan på inledningen till Dead Space, så finner man skräcken. Atmonsfären är så skrämmande att jag flera gånger (nästan) fått hjärtattack i dom ruskigare momenten under spelet gång. Och då menar jag att spelet är enorm lång. Och det finns mycket att upptäcka i spökskeppet.

I Dead Space så får vi kampas mot den föredetta besättningen som blivit smittade av en pestliknande sjukdom. Vad som har smittad dom på så kort tid, är ett mysterium. Åtminståne på början av spelet, och man kommer att förstå ju längre man kommer in i storyn. Isaac hade uppdraget att reparera skeppet. Men allting blir förvandlat till en mardröm, och istället får man kämpa för överlevnad.

Storyn blir allt mer klar för dig, ju längre man kommer in i spelet. Som jag alltså sa här ovan. Men under tiden så får man göra lite blandade uppdrag, för att sedan finna det man är ute efter. Alltså Isaac's försvunna flickvän, som han desperat försöker att hitta. Spelet är väldigt linjärt, trots att bandesignen var briljant. Isaac tar sig fram för simpelt, eftersom han bär någon form av vägvisare, han är inbyggd i sin hand.

Isaac's rustning är inte så prydlig i början av spelet. Han är ju trots allt en ingenjör. Eller snarare var. Men så snabbt du har fått tillräckligt med pengar, som du samlar och hittar lite här och där, kan du uppgradera dräkten ett steg högre. Mer liv och pansar utlovas, efter varje uppgradering.

Genom spelets gång, så får man vara snål med ammonutionen, eftersom det kommer flera moment där man behöver skjuta mycket för att sedan traska vidare. Isaac går inte så värst snabbt. Och även om man får honom att springa, så springar han inte så snabbt heller. Men tillräckligt för att man ska kunna undkomma svåra moment, där man får fly, istället för att strida.

Det känns aldrig riktigt säkert i Dead Space. Alla mörka korridorar är så tysta, så man vågar knappt sätta foten där, utan att man pissar på sig. Fienden kan komma lite här och var. Från taket, väggarna eller krypandes upp från golvet. Så man måste vara redo, med det enormt fula vapnet ( eller snarare verktyget) Plasma Cutter. Det är Isaac's officiella vapen, kan man säga.

Man är i stort sätt alltid ensam i Dead Space. Man har aldrig riktigt någon kamrat som kan följa en, eller någon som ger dig hjälp överhuvudtaget. Förutom dom två som följde med dig till Ishimura. Men dom ser man inte ofta, endast i meddelanden. Dom ger dig uppdrag, och dom ser till att du ska kunna klara dig. Såklart så finns det ett fåtal överlevnade från besättningen av Ishimura. Och det är enormt få, kan jag säga. Och om man får chansen att se dom här människorna, är dom halvdöda, eller så tar dom precis livet när du paserar dom.

Isaac Clarke är en sådan huvudroll som inte säger någonting. En sån tyst och underlig huvdroll. Och det passar bra hans personlighet. När man går igenom dom mörka korridorerna, så är det bra att han är tyst, så att hjärtfrekvensen ökar mer för varje sekund. Dead Space är läskigt bra, när det gäller tysta moment.

Spelet bjuder även på läcker design, och det känns bra med varierade fiender, då de kommer nya för varje nivå. Nya olika mutantkebaber, som man får elda ner med en eldkastare. Variation av miljöer, säger jag inte mycket till, då det nästan endast består av mörka rum, och man tillbringar ju hela sin tid inuti Ishimura. Bortsätt från gångerna man hoppar omkring utanför, för att fixa eller döda något.

Som sagt så var designen läcker, och då säger jag att grafiken också är det. Alla vackra texturer och grovtfina, och grafiken var allmänt snygg.

Spelet atmonsfär nämnde jag förut, och då sa jag att det var riktigt kusligt och skrämmande på ett bra sätt. EA har verkligen lyckats med att göra ett så enormt läskigt spel. Dead Space har skräck av högsta kvalité.

Dom bästa momenterna som jag hade med Dead Space, måste ha varit gångerna då det kom flera fiender samtidigt och från olika håll, och allt jag hade var den där såg- skjutar- grunkan. Jag slajsade alla som kom i min väg, och det flög kött, blod och annat. Det var riktigt roligt.

Igenom hela spelet, så fick man döda sina fiender lite hur man ville. Du kunde tillexempel sakta ner fienderna, och sedan ta upp en tunna som du sedan använde som ett vapen. Då menar jag att du kastar den på mutant- äcklet.

Något som verkligen imponerade var ljudet och ljussättningen. Jag börjar med att säga att ljussättningen i Dead Space, var riktigt bra. Faktiskt. Ljuset från solen, som sken in genom fönstrarna såg mycket vackert och nyskapande ut. Även ljudet var bra, trots att nivåerna inte innehöll någon musik. Vilket var bra. Ljudet var extra skarpt när det var extra tyst. Ljudet från ett rör som faller ner, eller ljudet från en låda som välter, ger mig enorma rysningar. På riktigt...

Endast ett fåtal gånger, fick jag verkligen kämpas för att klara ett visst uppdrag. Annars så var det rätt så simpelt, med aldrig någon riktig utmaning.

Fienderna i Dead Space är riktigt smarta. Det kanske låter skumt att simpla mutanter som dom i Dead Space, kan göra något smart överhuvudtaget. I vissa moment om du ser en mutant "död" på marken, så kan den faktiskt helt plötsligt, ovarnat, hoppa upp och direkt försöka att käka på dig. Så tänk, om det faktiskt är en död eller inte...

Jag älskar Dead Space med hela mitt hjärta. Och jag kommer aldrig att glömma gången jag satte min fot i det spökliga skeppet Ishimura. _Captian Price

Sammanfattning: Ishimura är kusligt. Faktiskt bland det kusligaste ställen jag någonsin varit på i spelvärlden. Jag älskade platserna, där ingenjören Isaac sprang omkring med sin Plasma Cutter. Slakta rymdkebab är riktigt underhållande. Särskilt i Dead Space...

Testad Version: PlayStation 3

Slutbetyg: 9,5

Grafik: 9