Final Fantasy XIII

Jag har nu klarat Final Fantasy XIII och nu är det en sak som återstår. Säga om det.

Final Fantasy XIII är den trettonde delen i Final Fantasy serien och som spelar sig i en helt annan story och värld. En planet Cocoon och en planet bredvid som kallas Grand Pulse. I Coccon bor människor. Med hög teknologi och stater. I vissa andra Final Fantasy så är det mer som sagan om ringen. Här så är det inte många som använder sköldar och svärd. Istället är det soldater med gevär, motor flygande soldater, och framtids robotar. Det här verkar vara det Final Fantasy spel som har mest teknologi.

Början i spelet är ganska förvirrande till en början. Det startar på en krigszone där huvudkarakären Lightning ska rädda sin syster Serah som hålls fången hos Anima. ( Jag ska inte säga så mycket mer om storyn, om ni vill veta mer så sök på det eller spela det). Där möter man andra karaktärer som Snow en stark ung man som slåss tillsammans med en liten motsåndarerörelse grupp som kallas NORA. Snow är på uppdrag att försöka rädda Serah också som upptäcks vara hans flickvän. På en annan ställe så är det en ung fjortonårig kille som heter Hope.
Han kommer samman med en tjej som heter Vanille. Sedan är den en gammal svart man Sazh som följer Lightning vid sin sida för att hjälpa. Alla möts så småningom och slåss tillsammans. Vad som är lite dåligt är att det inte är någon förklaring i början av spelet. Man visste inte vad det var för ställe man var på, Man visste inget om vad karaktärernas mål var och inte vad som hände överallt. Man vet inte ett dugg på början. Dock ju längre man kommer så får man veta mer om allt men ändå.

Storyn är som dom andra fantastik fast kanske inte lika makalös som Final Fantasy X eller XII. Det börjar rätt segt och inte riktigt någon spänning eller intresse i storyn. Men ju längre man kommer, desto mer blir storyn mer spännande och intressant. Dock så är det väldigt svårt att hänga med allt vad allt handlar om. Då kan man gå till menu och kolla på historia om spelet.

Alla Final Fantasy spel har stridssystemet såklart. Det här spelet hade en ganska annorlunda stridssytem. Först och främst så kan man se sina fiender på kartan ( som i XII). Om man kommer nära en fiende så börjar striden. Man förflyttas till en stridsplan där man börjar sin strid. Man kan bara ha upp till tre personer på planen för att slåss. Fiender kan ha upp till tio tror jag. Stridandet är inte så oförändrat. Man kan slå, göra magi eller tillkala ett monster. Fast en väldigt står förändring är att striden går väldigt snappt. Alla attackerar samtidigt. Man står inte stilla och det finns ingen paus meny eller turns. Med andra ord, Man kan inte hinna tänka. Man får bara attackera och snappt trycka på nåt på väljlistan. Ofta om man är stressad så kan man råka trycka på nåt annan än det man vill göra. Jag hade tyckt att det var bäst om dom stannade vid XII systemet. Det finns lite små nya saker inom stridssystem men det är inte så viktigt.

För det mesta så är det ingen annat man gör i spelet. Inga pussel eller extra spel.
Man springer bara på vägar eller fällt. Om en fiende kommer så startar en strid. Det är bara strider som gäller i det här spelet. Nu kan jag hålla med lite med Gamereactor att det är lite enformigt upplägg.

Spelets spårighet är ganska okej men det finns en liten nackdel. När man har vunnit en strid så får man tillbaka allt liv som man i början av striden så då behövs det ingen poison för att få tillbaka sitt liv. Lite synd.

En annan nackdel är att spelet är ganska linjärt. Från början så har man bara en väg att gå. Inga hemliga vägar och ingen återvändå. Dessutom så är det ofta trånga vägar man är springer på. Det kan vara jobbigt för dom så är störda av det. Det tar halva spelet tills man kommer till en stor frihet. Då kan man springa fritt på ett stort fält, hitta extra områden, rida på chocobo eller döda fiender. Ju fler fiender man besegrar, ju mer styrka får man. Styrka kan man få på en menu som kallas The Crystarium( Sök om det om ni vill veta mer). Också så kan man göra en massa extra uppdrag som man får från flygande kristaller. Uppdrag som gäller bara att besegra en fiende men struntsamma för det. Man kan möta fiender som är riktiga utmaningar. Om man är för svag mot någon fiende i storyn så kan man gå tillbaka till fälten och höja sin styrka genom att besegra stora eller små fiender. Dock om man slår mot små fiender som är enkla så får man inte så mycket poäng. Hade varit bäst om friheten fanns redan från början.

Miljöerna i spelet är fantastika, ingen ord om saken. Inga områden ser döda ut och alla har bra detaljer och design.

Karaktärerna i spelet är helt makalös. Dom ser otroligt fina ut och har många detaljer. Ligthnings personlighet är ganska bra. Tycker hon är rätt ilsken till en början men blir snällare framåt i spelet. Karaktärernas röster passar dom perfekt fast små folkets röster låter ganska messiga.

Musiken i spelet är total grym som alla Final Fantasy spel. Det finns lite små stunder som musiken är rätt töntig men för det mesta sä är det bra.

Grafiken. Otroligt! Den snyggaste grafik nånsin i ett FF spel. Man kan inte begära nåt av det.

Förutom då man spelar med kontrollen så njuter man för det mesta av filmerna. Det är alltid fint att höra deras röster och när dom pratar. Som dom andra spelen så är grafiken snyggare vid vissa filmstunder. Slutet är ett lyckligt slut fast jag grät inte. Men jag blev väldigt lugn och tyst när Leona Lewis låten sjöngdes. Leona Lewis var den perfekta personen för att sjunga en tema låt för spelet. Låten passade helt perfekt. My Hands borde ha blivit en världshit.

Ännu ett magisk Final Fantasy. Spelet hade dock varit helt perfekt om det hade samma spellbarhet som dom andra.

Grafik 10
Spelbarhet 7