Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Space

Skrivet av: zwqase   2010-07-06

USG Ishimura ligger tyst långt där ute. Tyst och mystisk flyter hon runt. Men lyssna riktigt noga och du ska nog märka att saker och ting inte alls är vad första anblicken berättar. Dead Space - död rymd. Nedu, här kryllar det av liv. Isaac Clark måste dock kämpa hårt för sitt. SE UPP!

Det är väl ingen direkt hemlighet att jag inte är något större fan av Resident Evil 4. Därmed var jag själv ganska förvånad över att jag kände suget efter Dead Space. För det har jag gjort. Ett bra tag. Antagligen har Alien-filmerna bidragit till detta. Det är något speciellt med att vara ombord på ett dödsdömt skepp. Du, utomjordingarna och de där oändliga, gråa och mörka korridorerna. Den som inredde de där skeppen borde få sparken egentligen. Inte hemtrevligt det minsta. Bara trist. Men så är det väl.

Men lite glada borde vi vara i vilket fall därför detta resulterar ju nämligen i en perfekt miljö för rymdskräckisar. Även om inte minst Bioshock visade på att även mer färgglada miljöer kan bli skräckinjagande så är det knappast det man letar efter långt där ute i rymden. Nej, det är ju de där trånga, gråa gångarna man vill hitta som sagt.

Och vilken tur därför USG Ishimura kryllar nämligen av dem. Gruvskeppet som lyckats mista all kontakt med övriga och som därmed behöver repareras. Det är ditt jobb. Isaac Clark är ditt namn, men så värst mycket fokus på reparation blir det inte tal om då skeppet har det värre ställt än så. Monster och äckel-päckel härjar bakom varje hörn och ditt jobb är att försöka ta dig därifrån levande.

Nej, nu ljög jag allt lite. För det första så ligger det visst fokus på att reparera. En hel del fokus faktiskt. Spelet är uppdelat i tolv olika kapitel, som vart och ett tar ungefär en timme att klara av, och vart och ett av dessa kapitel har något trasigt som måste fixas. Allt för att förbereda för din flykt.

Turligt nog är dock inte handlingen fullt så simpel. Det finns flera olika spår i det hela, något som ger spelet ett större djup och som presenteras på ett väldigt snyggt sätt. Annars skulle man kunna tänka sig att det är svårt att hålla ihop de olika bitarna, men faktum är att Dead Space lyckas mycket bra med detta, och det faktum att man inte bara betar av bit efter bit vad gäller precis allt gör att det hela känns mer troligt, eller tja, så troligt det nu kan bli.

Vad som bidrar till detta är framförallt atmosfären. Designen och ljudet i samspel. Vart du än vänder dig i Dead Space så hörs det avlägsna ljud. Det kan vara skrik, eller kanske något av metall som faller till golvet. Allt för att behålla stämningen även i de ögonblick då ingen fiender klänger på dig. Och detta fungerar galet bra. Ljudet är kanske rent av det bästa i hela spelet och sådana små detaljer som att du kan höra Isaacs hjärtslag emellanåt, eller som att du kan höra hur man kippar efter andan när du befunnit dig för länge i vakuum ger Dead Space en oerhört passande atmosfär och paniken finns alltid nära till hands.

Grafiken är även den väldigt välgjord och även om jag kan tycka att man gärna använder sig av samma gråa ton lite för mycket så ser Dead Space som sagt väldigt bra ut. Skuggorna är riktigt tjusiga och när man når fram till ett fönster står man gärna och stirrar ner mot planeten nedanför. Sen det faktum att allt vital information, så som hälsa och ammunition, visas i spelet, som hologram, eller som en del av Isaacs dräkt fungerar förvånansvärt bra och känns inte dittvingat på något sätt. Allt är verkligen integrerat och de Resident Evil-liknande menyerna som visas som hologram för Isaac pekar verkligen på att de där menyerna inte finns till för spelets skull, utan att de verkligen finns där, i spelvärlden. Bara detaljen som att Isaac vrider på huvudet beroende på vart du är och pillar visar väldigt bra på detta. Litet minus för att kartan är något svåröverskådlig, men annars så fungerar detta utan bekymmer.

Ska man klaga på något hos Dead Space så skulle det i så fall vara variationen. Därför speciellt mycket av den sorten finns det ärligt talat inte. Som sagt så är spelet uppdelat i tolv olika kapitel. I vart och ett av dessa är det något som ska fixas. Det är ditt huvudmål. På vägen kommer du dock att gå genom oändligt många, gråa korridorer. Korridorer som ser likadana ut vart man än vänder sig. Du kommer att möta fiender. Fiender som det finns drygt olika fem av, vilka man sedan enbart skiftar färg och fart samt hälsa på.

Man återanvänder väldigt mycket och ändrar bara småsaker för att få det att verka nytt. Den största besvikelsen finner jag dock i pusslen som är rent skrattretande. Ofta handlar det enbart om att ha sönder det, eller kanske flytta det dit. Häpp. Slut. Varje pussel tar sådär max fem minuter att lösa. Sen är det trasiga helt igen. Jag hade förväntat mig större pussel, men betydligt mer användning av tyngdlösheten. Det känns som att man varit lite väl fantasilös här och gjort det enkelt för sig. Tyvärr.

Och därmed, eftersom det är mycket som är sig likt från kapitel till kapitel, så är det svårt att bli speciellt rädd för Dead Space efter några timmar. Man vet vad man har att vänta sig. Ofta försöker man med att låta fiender flyga fram från ingenstans. Ibland lyckas man, ibland inte. Mot slutet känns det dock som att man ger upp helt. Jag hade gärna sett avsnitt som varit betydligt mörkare. Isaac har ju en lampa, varför inte använda den? Skräcken är sig lik och därmed så är sanningen den att när man vant sig så står sig Dead Space betydligt plattare än tidigare. Återigen tyvärr.

Men visst finns har variation i viss mån. Vapnen är olika på många sätt och jag gillar det faktum att man inte drar fördel av att tömma magasinet i magen på fienden. Tvärtom. Istället bör man gå efter armar och ben. Ett system som fungerar mycket bra och som gör att val av vapen är viktigare. Beroende på fiende och vilken del som ska kapas så får man ta sig en extra funderare. Något som bidrar till paniken och som gör Dead Space gott.

Även kontrollerna gör detta. Resident Evil-fans kan skatta sig lyckliga, men för en som inte uppskattade de där så är det svårt att se den egentliga glädjen i att röra sig som ett lättare kylskåp när fienderna är överallt och inte gärna drar sig för att penetrera en med valfri spets. Det kändes dock som att jag kom lättare in i det här och kan känna en större förlåtelse för detta den här gången, mest troligt på grund av att Dead Space erbjuder så mycket att lägga ögonen på. I början. Innan man sett det mesta. Men då är man ju redan inne i det så...

Återigen. Variationen. Handlingen och atmosfären doftar Alien lång väg och spelsystemet smakar Resident Evil. Jag ser inte riktigt anledningen till att man inte gjort större saker av det som man har som sitt eget, istället för att låta det vara små delar av allt det där andra. Allt dyker naturligtvis upp i pusslen, men sällan tillsammans och pusslen i sig är som sagt alldeles för fjösiga.

Måste det verkligen finnas monster överallt? Så snart som man börjar ta till sig de där skrämmande ljuden så står en fuling bakom nästa hörn och väntar. Jag kan uppskatta vad man håller på med, men efter ett tag blir det tröttsamt. I och med att man inte får sig speciellt många längre stunder så tappar handlingen på detta också. Tyvärr. Det blir tråkigt att följa med när det mesta man får höra ändå är uppgifter om något trasigt.

Visst, du är där för att laga saker och skeppet kanske är ganska trasigt, men det känns som en ganska lam förklaring i sammanhanget. Jag måste dock applådera för att handlingen, mot slutet, tar sig och bryter sig loss från sin egen akilleshäl något. Det där andra får gärna vara med också, men det behöver inte ta så stor plats. Man hade gott kunnat fylla vissa bitar med annat. Mittenpartiet faller gärna i glömska, men fullt så förlåtande kan jag inte vara. Jag är hur som helst glad för att man helt skippat ett online-läge. Något som jag inte alls saknade.

Men en taskig variation till trots så har Dead Space ändå sina sidor. Något som ändå räddar spelet till att vara ett bra spel. Fans av Resident Evil bör man absolut inte missa denna titel och är du en trogen rymdskräckis-tittare så kanske detta kan vara något för dig också..

Trailer

+
Atmosfären, Ljudet, Designen

-
För lite variation

Betyg 7/10

[Testad version: Playstation 3]

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10