Dead Space

Innan du ens tänker tanken på att investera tid i Dead Space så måste du ha en sak klar för dig. Du måste älska att bli vanvettigt skrämd. Om du lyckas uppfylla det lilla kravet så vill jag presentera dig till ett sanslöst bra action-/skräckspel som bjuder på massor av originalitet.

Bara det faktum att man inte spelar som en stereotypisk marinsoldat med svettiga muskler utan en normalbyggd ingenjör utrustad med borrverktyg, gör Dead Space till något som direkt sticker ut. Dessa vapen används primärt för att lemlästa alla äckliga Necromorphs i jakt på en utomjordisk artefakt ombord på utvinningsfarkostet Ishimura, där vår protoganist Isaac Carke befinner sig. Necropmorphsen, mäkta förvridna och aggressiva David Cronenberg-zombier, är verkligen skrämmande i deras abnormala hunger efter människokött. Vårt kött.

Hur kan vår Isaac skydda sig? Jo, kan sådär på rak arm påstå att om nu utvecklarna på Viseral Games hade halverat arsenalen, så hade utbudet fortfarande räckt gott och väl. Dessutom har samtliga vapen en sekundär (alternativ) avfyrningsmetod som gör att man stundtals blir helsnurrig i stridens hetta då man ständigt försöker få grepp om vad som skjuter vilket samt hur det gör det. Den dunderkraftiga och supertillfredställande Plasma Cutter:n (som plockas upp i början) är så oförskämt brutal och kul att avlossa att jag faktiskt under långa stunder inte vill byta till något annat. Stoppkraften är enorm. Finns också achievement för att ta sig igenom hela äventyret med just bara den.

Att förpassa alla vidriga slemproppar till helvetet blir aldrig någonsin så enformigt som man skulle kunna tro. Dessutom tillämpar spelet en att använda omgivningen till ens fördel med telekenisis-liknande tillhyggen som får fienden att frysa fast i sina spår. Detta, tillsammans med den makalösa vapenvariationen, gör spelet otroligt underhållande i striderna.

Dead Space tappar tyvärr lite i läskighetsfaktor mot slutet med en i synnerhet vansinnigt underdesignad slutboss, och storyn blir också lite väl förutsägbar. Att skjuta av lemmar förblir dock roligt hela vägen. Återspelningsvärdet är högt och Dead Space är dessutom ett hyggligt långt äventyr. Tolv bastanta mardröms-chapters som tar allt mellan 45 till 90 minuter att panikspringa genom, är det som står på den bloddrypande menyn. Därefter kan man alltid testa skräckäventyret på någon utav de högre svårighetgraden, testa på andra vapen samt andra sätt att uppgradera den övriga utrustnignen på.

Uppgraderingsystemet påminner väldigt mycket om det i Resident Evil 5. Isaac samlar på sig valuta som sedan spenderas fritt på att göra sin dödsbringare till spikpistol ett ännu mer penetrerbart monsterverktyg. När man fullt ut uppgraderar något av spelets allra kraftfullaste verktyg så känner man sig oövervinnerlig. Uppgraderar gör man mer än bara sina projektilvapen dock. Livmätaren kan utökas. Precis som förmågan att bromsa upp anstormande ruskprickar. Ingenjördräkten blir också mer och mer bastant allt eftersom man investerar i den.

Vill verkligen applådera Viseral Games för att ha finslipat spelbarheten såpass bra som dessa nu har gjort. Hade verkligen varit nöjd med lite surrealistisk atmosfär och några välgjorda skräckmoment. Nu är Dead Space något betydligt mer än så. Det är en mardrömsresa i helvetet.

Vilket tar oss vidare till presentationen. Grafiken och ljudet. Snygga ljuseffekter avänds sparsamt men är samtidigt mycket läckert använda och skapar rejält med stämning i alla mörka passager. Snygga texturer och superstabil bilduppdatering, trots väldigt många monster på skärmen samtidigt, är också något som bör uppskattas. Dead Space är en grafisk triumpf.

Ljudet är verkligen helt fenomenalt. Har du ett välfungerande ljudsystem som du pröjsat lite extra för så kommer det här spelet bokstavligentalat skrämma den levande skiten ur dig, i omgångar. Ljudeffekterna på vapnen är kraftfullt starka, slempropparna väser som något ur din värsta mardröm och allt känns bara superbt mixat i enastående välgjord 5.1-surround upplevelse. Om inget annat så skaffa det här spelet för ljudets skull, så bra är det.

Om man ska klaga lite på något till så är kanske miljlövariationen (samt i synnerhet fiendevariationen) inte så stor som kanske man hade önskat. Necromorphsen ser alla väldigt lika ut rymdskeppet Ishimura ger en konstanta intryck av att man redan har besökt platserna innan. Finns en del backtracking men den delen är relativt minimal. Inget Halo: Combat Evolved här inte. Tempoväxlingarna är dock vassa och mästerligt konstruerade av utvecklarna. Musiken är också direkt fasansfullt bra. Sparsmakad men alltid, alltid effektiv.

Dead Space är allt ett briljant skräckspel ska vara och bjuder på många rysarkvällar i soffan. Blandar rymdskräck och actionspektakel på ett sätt som bara James Cameron gjorde med Aliens 1986.

+ Snyggt, fenomenalt ljud, genomarbetad gameplay, fantastiska vapen, involverande handling, uppfriskande stum huvudperson.

- Något bristande variation på sinna ställen.