Dead Space

Sommarrea på spelbutiker runt om i landet och Dead Space för 99 kronor. Det är klart att jag slog till. Demot har förföljt mig sedan jag spelade det för första gången. Stressen var alltid så påtaglig där, och ammunitionen räckte aldrig riktigt till. Nu var det dags att testa the real deal.

Spelet börjar bra. Man sitter på ett rymdskepp som har anropats av USG Ishimura, en planet cracker som av en okänd anledning behöver hjälp. På väg in mot skeppet tappar dock besättningen kontrollen och man kraschar in i USG Ishimuras docking bay.

Eftersom de i besättningen uppenbarligen är stenhårda proffs så bryr de sig inte så mycket om det utan beger sig istället direkt ut för att ta reda på vad som är fel med Ishimura. Rätt snart förstår alla att någonting är väldigt väldigt fel, ganska ungefär samtidigt som nästan hela besättningen dödas av en necromorph.

Necromorphsen är spelets huvudfiender och det gäller att vara taktisk när man ska döda dem. Att bara skjuta mot kroppen ger inte så mycket utan det gäller att sikta mot armar och ben, ett system som skaparna av spelet kallar tactical dismemberment. Det hela fungerar väldigt väl då det gör att man hela tiden känner sig mer stressad och utsatt. Mot vissa fiender straffar det sig till och med att skjuta mot kroppen istället för lemmarna.

Det gör skräcken mer närvarande och mer lik den i Resident Evil 4. Det handlar inte bara om saker som hoppar fram utan även stressen när fienderna drar sig fram mot en spelar in. Annars handlar det här spelet väldigt mycket om atmosfär och känsla. I början fungerar det väldigt bra, och jag hoppar till flera gånger. Men mot slutet har man sett alla trick tio gånger förut och när spelet dessutom matar allt fler fiender mot en så blir det mer action än skräck.

Grafiken i spelet är snygg och framför allt så bidrar designen till utsattheten. Rymdskeppet man kommer till känns inte som ett supermodernt rymdskepp utan inspirationen är snarare taget från industriell revolution, och när det blandas med de biologiska inslagen från den utomjordiska livsformen som på vissa platser tagit över hela skeppet så får man en väldigt lyckad mix. Ljudet är dock inte lika briljant. Ibland fungerar det väldigt väl och nog höjer det nerverna när man hör någonting i närheten. Tyvärr så är kodningen ojämn och ibland kan ljudet från en person försvinna helt bara för att man tittar uppåt eller vänder sig om. Det är inte realistiskt och bryter illusionen.

I slutändan är det ett riktigt bra skräckspel och definitivt ett prisvärt köp nu när priset har sjunkit riktigt lågt. Spela det gärna själv i mörkret med hög volym, det är då det är som bäst.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10