Red Dead Redemption

Skrivet av: arvidd   2010-06-10

Red Dead Redemption (RDR) är ett spel som är en korsning av Vilda Västern genren och GTA. Precis som GTA innehåller det en lång och ambitiös single player story med videosnuttar emellan, massor av sidouppdrag och en multiplayerdel. Single player-storyn är rätt så lång, ca 20 timmar tar den att spela sig igenom och innehåller många olika uppdrag. Det kan röra sig om allt från att plocka blommor och valla kossor till att råna ett tåg eller anfalla ett fort. Den som spelat GTA kommer genast känna igen sig, det börjar med små obetydliga uppdrag men blir större och aningen svårare efter hand.

Rent tekniskt är detta ett mycket bra spel. Det har suverän ljud, musik och grafik är väldigt stämningsskapande, det känns ibland som om man var i Vilda Västern på riktigt. En del av karaktärerna är mycket sympatiska och man blir engagerad för dem, men själva huvudpersonen känns ofta "platt" och lite förutsägbar.

Det verkar som om många tycker detta spelet är nåt helt ofantligt bra och bättre än GTA, och det har ju fått 10/10 i gamereactors officiella recension. Så bra tycker jag inte att det här spelet är, även om det är på många sätt är bra. Single-player storyn är för lätt, den känns aldrig speciellt utmanande. Den är betydligt lättare än GTA4, så har du klarat det spelat kommer detta gå som en dans. Tyvärr gör det att själva single player känns mycket som en transportsträcka, även om det hela tiden är kul att meja ner motståndarna.

Sen är det väl frågon om GTA-upplägget egentligen passar så bra i vilda västern? GTA är ofta kul för det finns alla möjliga fordon: MC, massor av bilar, helikopter, båt, pansarvagn m m. I RDR finns tre: åsna, häst eller häst o vagn. De lite galnare uppdragen som ibland finns i GTA lyser här helt med sin frånvaro. Å andra sidan finns uppdragen där man kan plocka blommor :).

Visst är det här kul och värt att prova. Men det är inte i samma klass som de allra bästa spelen som GTA, Fallout 3, m m.

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10