Red Dead Redemption

Skrivet av: Reader   2010-05-26

EDIT: Håller fast vid i princip allt jag skrivit i recensionen, men det stämmer längre inte överens med mitt nya betyg, 8/10.

Med hagelbössan på ryggen rider jag in i den välkända jänkarstaden placerad i de norra delarna av landet. Jag är smutsig, förbannad och sugen på fimpa ett gäng laglösa. En okänd man kommer springandes, och med gråten i halsen förklarar att hans häst precis blivit stulen. Med ett leende på mina läppar greppar jag tag om lassot som tidigare hängt i livremmen, för att kort därefter dra iväg efter tjuven.

Rockstar San Diego består av ett gäng utvecklare jag har stor respekt för. De ligger bakom ett spel jag under flera år sett som en absolut favorit, nämligen Red Dead Revolver till förra generationens Xbox eller Playstation 2. I min mening lyckades de fånga den där otroligt härliga western-känslan med spelet, och varje gång man placerade skivan i konsolen innebar ungefär att man satte på sig cowboyhatten. Därför var mina förväntningar på deras senaste projekt, Red Dead Redemption, skyhöga. Idén om ett sandlådespel i vilda västern är bara den lockade nog, och sen när diverse trailers och gameplay började ramla in var jag nog inte ensam om att bygga upp en enorm hype. Problemet var ju dock att det kändes för bra. Att det i stort sätt var omöjligt för titeln att leva upp till förväntningarna.

Precis som Mass Effect 2 imponerade till och med mer än hypen talade om, lyckas Red Dead Redemption få mig att fnittra. För andra gången i år införskaffar jag ett spel på releasedagen och bara några timmar senare inser vilket mästerverk jag fått tag på. RDR bjuder på precis allt jag önskade mig, och mycket mycket mer.

I spelet får vi följa den stenhårda mjukisen John Marston, en man som tveklöst utbildat sig till rågrym cowboy. Vilda västern-tiden håller på att dö ut för att istället ersättas med civilisation, och allt större städer håller på att byggas medan den smutsiga generationen som härjat glöms bort. Marston har skickats ut i det kvarstående av cowboyvärlden för att ta hand om ett av Amerikas största avskum, superskurken Bill Williamsson, medan han längtar efter att få återvända till sin farm för att umgås med frugan och sonen. Olyckligtvis är landets regering den riktiga boven i dramat och Johns familj står inför hot om inte han inte gör som de säger, och det är just därför han skickats ut på det simpla ärendet att göra världen fri från Williamsson.

Storyn är bland det mest intressanta jag upplevt i spelväg och man får möta på en hel del överraskningar och roliga tillägg. Förutom en given hårdkokt action består även spelet av känslofyllda tillfällen, klockren humor och intensiv spänning. Men framförallt är det de fantastiska karaktärerna som står för det bästa och precis som i Rockstar San Diegos tidigare titel Red Dead Revolver har varje (betydelsefull) person man möter på en egen älskvärd personlighet. Exempel på detta är den gravplundrade och halvt sinnessjuka Seth, eller den opålitlige och fega irländaren Irish. Episka moment tillsammans med skitbra soundtrack och härlig stämning tillfredsställer mer än någonsin.

Ytterligare en sak som är svår att inte älska är den fantastiska värld som byggts upp. Jag kanske överdriver när det mer känns som jag befinner mig i ett rollspel istället för en sandlåda, men när jag placeras i denna öppna värld fylld med allt från snötäckta skogar till stekheta öknar, känner jag mig så oehört fri. Grafiken är även den löjligt imponerande och den kombinerat med trovärdig design gör mig övertygad om att RDR är bland det snyggaste spelet som går att hitta idag. Att bilduppdateringen inte krånglar det minsta är nästan ofattbart. Rockstar har även lyckas briljant med att göra spelvärlden så levande som möjligt. Städerna är fulla med människor som sysslar med diverse saker, och till och med på de många landsvägarna möter man på ridande folk som precis som du själv är på väg någonstans.

Mainstoryn är självfallet inte det enda du kan sysselsätta dig med i RDR. Spelet är fullproppat med olika sidouppdrag som inte bara kan vara ruskigt underhållande, utan som även är mycket varierande och du möter aldrig riktigt på samma sak två gånger. Utöver detta finns det också mindre utmaningar, minisidouppdrag, som kan dyka upp precis när som helst, vart du än befinner dig i världen. Kanske är det en man som blir jagad av vargar, ett gäng lortiga skithögar som överfaller en hjälplös kvinna eller en oskyldig som får sin butik rånad. Dessa kan förstås bli en aning enformiga efter ett tag, men då det knappt tar någon minut att klara av dem gör man det för extra stålar och heder.

Passar inget av detta kan du istället ladda geväret och ge dig ut på jakt i vildmarken. Det kryllar av en mängd olika djur i den stora världen och alla är möjliga att döda och flå, för att sedan säljas.

För att ta dig fram i den beundransvärda världen finns flera sätt. Du kan givetvis gå/springa, vilket självfallet inte rekomenderas då din speltid lär landa på runt 10 timmar innan du hunnit nå första uppdraget. Nej, istället rider man. Som bekant är hästar en cowboys bästa vän och det självklara valet när det kommer till att ta sig från A till B. Personligen tycker jag hästfysiken fungerar riktigt bra och det smarta systemet som låter en välja farten lite som man vill underlättar enormt. Kontrollen till ridandet kan visserligen ta en stund att lära sig, men när det väl sitter i är det något som faller sig naturligt. Det är även lite kul att bygga upp en relation till sin häst, liksom utnämna den till ens trogna springare. Speciellt då den kommer springandes när man visslar. Dock finns det tyvärr inga odödliga Eponas, och det är inte helt ovanligt att din häst får ta för mycket stryck och faller ihop.

Om vi återvänder till frågan huruvida man tar sig fram och tillbaka i RDR, finns det också några fast travel funktioner för de lata. Du kan antingen ta en så kallad häst-taxi, och luta dig tillbaka i den halvtaskiga vagnen medan någon annan styr åt dig. Du kan även sätta upp ett litet läger ute i vildmarken, och sedan härifrån snabbresa till vald plats.

Mindre saker värda att tillägga är det goda sortimentet av vapen, de olika utstyrslarna man kan pryda sin karaktär med och framförallt det mycket härliga soundtracket, som sannerligen bjuder på en känsla som passar väl till spelet och dess tema. Vi med LE har även fått chansen att uppleva musiken utanför spelet, och visst funkar den lika bra där.

Det enda Rockstar San Diego inte riktigt lyckats med är de många buggar som härjat i Red Dead Redemption sen spelet släpptes. Lyckligtvis är detta inget jag själv åkt på speciellt mycket, men då väldigt många andra har drabbats är det inget man kan förbise i en recension. RDR är tyvärr rejält trasigt och Rockstar kämpar förhoppningsvis för fullt med att ta kål på problemen.

Det är även ett stort minus att man inte kan simma. Även om det inte finns någon större användning av att kunna ta sig fram i vattnet, är det rejält löjligt hur man dör direkt då Johns huvud hamnar under ytan.

Sammanfattningsvis är Red Dead Redemption ett fantastiskt spel. Är du på något sätt intresserad av vilda västern och Clint Eastwood är din idol är detta din chans att besanna dina drömmar om typiska westernstäder, smutsiga kläder och oändligt med laglösa avskum. Atmosfären är befriande och miljöerna otroliga. Rockstar har överträffat sig själva med att ge oss det bästa spelet 2010 hittills, och jag tvivlar på att något spel i år kommer kunna slå det. Dock sa jag ju samma sak om Mass Effect 2, och se hur det gick.

Grafik: 10/10
Ljud: 9/10
Hållbarhet: 10/10